CZK/€ 25.155 -0,32%

CZK/$ 23.470 -0,62%

CZK/£ 29.361 -0,01%

CZK/CHF 25.687 -0,48%

28. 04. 2014

0 komentářů

Seat Ibiza má narozeniny. Přát mu bude pět milionů majitelů

 


 

Seat Ibiza má narozeniny. Přát mu bude pět milionů majitelů

Konec dubna roku 1984 se stal pro španělskou automobilku Seat přelomovým okamžikem. Právě tehdy totiž vyjel z bran barcelonského závodu Zona Franca první vůz Seat Ibiza, který se později proměnil v nejúspěšnější model španělské značky všech dob.

Vůz dostal jméno podle španělského ostrova ve Středozemním moři, který je proslulý svými hudebními festivaly a party.

Mezinárodní premiéru si zbrusu nový model odbyl na pařížském autosalonu v září roku 1984.

Za design prvních tří generací vozu (v současnosti je v prodeji již čtvrtá generace) byli zodpovědní italští tvůrci. Konkrétně u první generace Ibizy (1984-1993) spolupracoval Seat s Italdesignem, společností italského designéra Giorgia Giugiara. Pod jednotlivými řešeními vozu byla tehdy podepsána také firma Karmann, a dokonce Porsche. S ním Seat  spolupracoval na vývoji motorů.

REKLAMA

Vzhled druhé generace  vozu (1993-2002) má na svědomí opět Giugiaro. Linie už byly zaoblené a aerodynamické.

Další italský designér Walter de’Silva, současný šéfdesignér koncernu Volkswagen, byl zodpovědný za tvarové řešení třetí generace Ibizy (2002-2008).

Konečně aktuální generace Ibizy (od roku 2008) je dílem tehdejšího šéfdesignéra značky Seat Luca Donckerwolkeho. Tento úspěšný designér nakreslil například v Mladé Boleslavi octavii i fabii prvních generací. Právě tehdy na přídi vozidla  debutoval koncept šípového designu, který Seat využívá dosud.

Ibiza vždy byla používána i jako závodní stroj. První skutečně sportovní variantou modelu Seat Ibiza byla verze SXI s motorem o výkonu 100 k, předchůdce současných verzí Cupra (zkratka ze slov Cup Racing) a FR (Formula Racing). V roce 1996 představila společnost verzi Cupra s dvoulitrovým motorem o výkonu 150 k. V témže roce se světu ukázala Ibiza Kit Car, s níž Seat dosáhl skvělého triumfu v dvoulitrové třídě mistrovství světa v rallye. Seat tento úspěch zopakoval v letech 1997 a 1998.

REKLAMA

Od roku 1993 se vůz vyrábí v novém závodě firmy v Martorellu, kde ho ve výrobním programu postupně doplnily i další modely Seatu.

Za svoji historii si ibizu koupilo téměř pět milionů zákazníků. Podíl exportu do více než 75 zemí, na jejichž trhu je Seat přítomen, se na celkové výrobě u tohoto vozu vyšplhal na 69 % (tomu odpovídá cca 3,5 milionu vozů).

Nejdůležitějšími trhy pro Ibizu během prvních let byly, kromě Španělska, rovněž Itálie, Francie, Německo, Velká Británie, Portugalsko a Mexiko.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *