Sobota 23. října. Svátek má Teodor.

Růst čínských mezd snižuje marže Applu a omezuje prostor pro další růst jeho akcií

Investice 20.11.2012 | 08:52 0 Komentářů

Riziko, kterému jsou vystaveny akcie Applu, se zvyšuje, protože růst mezd snižuje ziskové marže firmy. Vysoký nárůst tržeb již neznamená vysoký nárůst zisků. Prostor pro další růst akcií firmy je stále omezenější. (Komentář Saxo Bank)

Společnost Apple v posledních letech předvedla neuvěřitelný růst tržeb, zisků i marží. Její akcie se staly miláčkem investorů, jež ji ohodnotili jako největší firmu světa (tržní kapitalizace více než 500 miliard USD). Co se týče velikostí marží patří k nejefektivnějším v technologickém sektoru. Z každého utrženého dolaru měla firma v roce 2011 hrubí zisk 44 centů, provozní 35 centů a čistý zisk pro akcionáře 27 centů. Tyto marže mu může drtivá konkurence slepě závidět. Jenomže právě tyto zajímavé marže jsou teď ohrožené. Ve středně až dlouhodobém výhledu můžeme ovšem očekávat tlak na jejich pokles. Domnívám se, že pokud jde o růst zisků Applu v roce 2013, existuje zde velké riziko zklamání, jehož příčinou by mohl být rostoucí tlak na růst mezd v Číně a zvyšující se náklady na součástky.

Investoři by celkově měli být opatrnější, protože u akcií Applu už nemůžeme očekávat pouze jednosměrný pohyb směrem nahoru. Pokud bude zpochybněn růst čistých zisků firmy, trh v budoucnu začne pochybovat také o ocenění jejích akcií.
Co se děje s hrubými maržemi?

Ovšem v období mezi březnem a zářím 2012 k prudkému propadu hrubých marží firmy ze 47,1 % na 38,9 %. Podíváme-li se na historický vývoj hrubých marží Applu od roku 2001, zjistíme, že v některých obdobích hrubé marže rostly a v některých zase výrazně klesaly. Všimněte si například období po červnu 2007, prosinci 2009 a březnu 2012 a období, která následovala po uvedení zbrusu nových produktů na trh. V červnu 2007 byl uveden na trh první iPhone, který se nepodobal ničemu, s čím Apple do té doby přišel. Na jaře roku 2010 Apple představil iPad, který byl také zcela novým typem produktu.

V březnu 2012 uvedl Apple na trh nový iPad a trochu se zdráhám dávat klesající hrubé marže do souvislosti s touto událostí. Částečně by tento efekt mohl být způsoben větší složitostí nového iPadu (náklady na součástky) v kombinaci s tím, že jeho cena zůstala ve srovnání s předchozím modelem stejná. Větší náklady na součástky ale jako vysvětlení nižších marží samy o sobě neobstojí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.