Úterý 22. června. Svátek má Pavla.

Rekordní pokuta pro ČD platí. 25 milionů za nákup vlaků

Investice 24.10.2014 | 09:50 0 Komentářů

Šéf antimonopolního úřadu potvrdil dřívější verdikt podřízených, že státní dopravce při pořízení nových vlakových souprav Railjet porušil zákon.

Rekordní pokuta pro ČD platí. 25 milionů za nákup vlaků

Brno – Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil rekordní pokutu za zakázky pro České dráhy. Státní firma má zaplatit 25 milionů Kč za nezákonný nákup vlaků Railjet bez otevřeného výběrového řízení.

Antimonopolní úřad to oznámil v tiskové zprávě. Podle dostupných informací jde o nejvyšší pokutu, kterou úřad udělil v oblasti veřejných zakázek. ČD dostaly další dvoumilionovou pokutu i za pronájem lokomotiv Taurus, které railjety tahají.

Dráhy se proti rozhodnutí ÚOHS chtějí bránit správní žalobou.

Firma původně chtěla koupit šestnáct railjetů, pak svou poptávku změnila na patnáct souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce nakoupil od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,7 miliardy korun.

„České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl Rafaj.

Dráhy chtějí podat správní žalobu

ČD s rozhodnutím ÚOHS nesouhlasí. „Jsme přesvědčeni, že jsme jednali v souladu se zákonem. Podáme proto správní žalobu,“ sdělil mluvčí ČD Radek Joklík. Spor proto bude řešit Krajský soud v Brně. Dráhy v řízení u ochránců hospodářské soutěže tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup šestnácti souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.

S tím úřad nesouhlasí. Rafaj uvedl, že státní firma požadovala zásadní změny původního plnění.

„Není možné považovat přezkoumávanou zakázku za dodatečné dodávky nebo rozšíření předmětu plnění původní zakázky,“ uvedl Rafaj.

Podle něj se vlakové jednotky poptávané ve výsledné zakázce liší od původních jak počtem vagónů, tak jejich druhem. Změnil se také rozsah zakázky. Například ani jedna ze souprav Railjet, které České dráhy skutečně nakoupily, není shodná se soupravami, na něž byla vypsána původní zakázka. Podle závěrů úřadu se tak jednalo o zcela nové plnění.

Vylepšení cest do Rakouska

První vlak Viaggio Comfort známý jako Railjet dorazil do Česka koncem dubna. Nové vlaky mají na trase Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec podle drah výrazně zvýšit komfort cestování na jedné z nejvýznamnějších železničních tepen procházejících Českou republikou. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině, což ale v ČR není možné, rychlíky zde smí jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.

Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.

Potíže s lokomotivami

České dráhy mají u antimonopolního úřadu i problém s lokomotivami Taurus. Za letošní pronájem dostaly už dříve pokutu jeden milion korun a zákaz plnění smlouvy. Případ má na stole po odvolání firmy Rafajova rozkladová komise.

Za pronájem lokomotiv z let 2009-2013 dostaly ČD nyní ještě dvoumilionovou sankci. „Smlouvy nebyly zadány v některém ze zákonem stanovených druhů zadávacího řízení. Proti rozhodnutí již byl podán rozklad, o němž se bude rozhodovat ve druhostupňovém řízení,“ dodal Rafaj.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.