CZK/€ 25.255 -0,10%

CZK/$ 23.195 +0,28%

CZK/£ 29.968 -0,22%

CZK/CHF 26.069 -0,33%

20. 11. 2023

0 komentářů

Průlom Toyoty na poli baterií: Pomůže i evropskému automotivu?

 

Český automotive v posledních měsících překonával v produkci německý i evropský. Je to však do značné míry “úspěch starých časů” – poptávka odráží dohánění “neuspokojené poptávky” po autech se spalovacími motory z dob pandemie covidu. A spalovací motory budou s vysokou pravděpodobností na ústupu. I proto je znepokojivé pozorovat, jak evropské značky ztrácí půdu pod nohama na poli elektromobility (v tuto chvíli hlavní “cesta vpřed”), což vede v posledních třech letech k viditelné ztrátě podílu Evropy na globální automobilové produkci. Pokud by tomu tak mělo být i nadále, bude to problém i pro český průmysl.

Loading



 

Jedním z hlavních důvodů, proč evropský automotive v elektromobilitě zaostává zejména za Čínou, je produkce baterií. Čína má výrazný náskok ve vertikální integraci výroby vedoucí až k těžbě klíčových surovin. I proto stojí skoro za třemi čtvrtinami globální produkce lithium-iontových baterií, nejčastěji používaných v elektromobilech. Těžko si představit, jak by mohla Evropa bez zásadních technologických průlomů v nejbližších letech Čínu v produkci baterií dohnat. Jednou z cest by však podle analýzy Financial Times ( https://on.ft.com/3QdhUyo ) mohla být nadějná práce japonské Toyoty na bateriích s pevným elektrolytem. Nejenže by ve finále taková technologie mohla nabídnout výrazně vyšší kapacitu (teoreticky dojezd přes 1000 kilometrů) a kratší nabíjení (až 10 minut), ale současně by v porovnání s dnešními bateriemi nebyl k výrobě zapotřebí grafit – kterého se těží 68 % světové produkce v Číně a u kterého Čína plánuje zavést přísnější kontroly vývozů. Lithium, které by v nových bateriích bylo i nadále zapotřebí, je z velké části z Austrálie (necelých 50 %) a z Chile (30 %) a velké nevyužité zásoby se nachází v Jižní Americe.

Oznámení Toyoty o průlomu ve vývoji baterií s pevným elektrolytem sice vyvolává velké množství otazníků – a i když se optimismus potvrdí, bude pravděpodobně nasazení do masové výroby hudbou “vzdálenější budoucnosti”. V té by však nejen japonský, ale nakonec i německý a český automotive opět mohl začít tahat při porovnání s Čínou za “stejně dlouhý” konec provazu… minimálně v oblasti výroby baterií.

Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Průzkum: Drobní investoři se obracejí od ESG

Podle průzkumu mezi českými drobnými investory více než polovina (51 %) investorů nepřemýšlí o faktorech ESG, zatímco 37 % ano. Čtvrtina českých investorů o ESG uvažuje jen tehdy, když se těmto investicím daří. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Retail Investor Beat (RIB) obchodní a investiční platformy eToro.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

19. 07. 2024

USA jsou v režimu fiskální dominance. Co to znamená pro investory?

Americká ekonomika se zdá být výrazně méně ovlivnitelná vyššími úrokovými sazbami v současném hospodářském cyklu. To potenciálně implikuje, že i následné snižování úrokových sazeb pozbude velkých účinků. Tento jev lze vysvětlit tím, že Spojené státy jsou nyní v režimu fiskální dominance. Tento režim nastává, když veřejný dluh […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

18. 07. 2024

Analýza: Akcie jako hrad z písku spojený s extrémní koncentrací indexu

V minulých výhledech jsme poukazovali na to, že se vzestup AI a léků proti obezitě vzpírá gravitačnímu zákonu světa financí a zvládá do značné míry kompenzovat nepříznivé vlivy vysokých úrokových sazeb. Proto jsme také nedoporučovali investovat do technologických akcií. Celý duben to vypadalo jako správná volba, protože trhy […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

12. 07. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *