22. 05. 2019
Proč jsou automobilky kritickým motorem německých investic?
Německý průmysl zvedá hlavu z písku, k tomu aby fungoval opět jako tahoun celé eurozóny, má ovšem daleko. Uvidíme, jaký obrázek narýsují tento týden podnikatelské nálady Ifo a PMI, které v dubnu překvapivě poklesly. Květnová čísla (na programu ve čtvrtek) by ještě neměla být zatížená opětovným rozjezdem obchodního válčení mezi USA a Čínou, a i proto mohou zaznamenat lehké vylepšení.
Kritická ovšem stejně nakonec budou tvrdá data z jednotlivých průmyslových odvětví, která se od nálad poměrně výrazně odlišovala. A to zejména ze dvou, která se nejvíce zasloužila o průmyslovou recesi na konci roku 2018 – v automobilovém a farmaceutickém průmyslu.
Tyto dva sektory jsou pro Němce kritické nejen z pohledu samotné produkce, ale i proto, že zdaleka nejvíce investují. V posledních dvou dekádách vzrostla kapitálová výbava německých automobilek o 79 %, farmaceutických firem o 43 %, ale průmyslu jako celku pouze o 2,3 %. Podle analýzy německé Deutche Bank je to důsledek výrazného poklesu investic v energeticky náročných průmyslových odvětvích, na které více dopadá globalizace i nástup zelené legislativy. Výrobci stavebních materiálů snížily kapitálovou výbavu za stejné období o 39 %, papírny o 31 %, výrobci základních kovů o 16 % a chemický průmysl o 12 %.
Automobilky jsou tedy zásadním motorem německých investic. Bohužel nejistota spojená s brexitem, slabou Čínou, obchodními válkami a ostatně i s nástupem nových regulací začíná jejich investiční rozhodnutí nepříjemně komplikovat.
Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance
REKLAMA