Neděle 19. září. Svátek má Zita.

Povzbudivý maloobchod, slaví téměř všichni až na čerpací stanice

Investice 04.09.2013 | 14:55 0 Komentářů

Sezónně očištěné tržby v maloobchodě vzrostly v červenci podle Českého statistického úřadu reálně meziměsíčně i meziročně o 0,7 %. Pomocnou ruku podal maloobchodníkům výhradně prodej automobilů, který oproti minulému roku přidal 4,4 %. (Komentář GE Money Bank)

Letošní červenec měl oproti minulému roku výhodu dvou pracovních dnů navíc, což klasicky vnáší do srovnání očištěných a neočištěných dat jistý zmatek. Každopádně maloobchod vděčí za solidní výsledky výhradně prodejcům automobilů. Červencové registrace nových vozidel byly předzvěstí dnešních pěkných čísel. Zatímco v minulých měsících jsme nezřídka viděli více než 10 % meziroční propady registrací, v červenci naopak o třetinu vzrostly. V maloobchodě se to pak projevilo růstem tržeb z prodeje a oprav motorových vozidel o 10,7 % (neočištěné). Uvidíme, co ukáží průmyslové zakázky v tomto odvětví (data za červenec budou známa tento pátek), ale aktuálně platí, že negativní trend by mohl pro automobily pozvolna končit. Vypadá to, že domácí firmy a částečně i domácnosti se tedy přestávají bát investovat do tohoto zboží. Nové registrace totiž ukázaly meziroční nárůst prodejů více méně všech značek.

V zahraničí je trend podobný. Německý automobilový trh také v červenci zaznamenal meziroční nárůst zájmu, což rozhodně není v letošním roce běžné. A držák v podobě Británie pokračuje v krasojízdě s červencovým nárůstem nových registrací o více než 12 %.

Jak se daří ostatním maloobchodníkům? Na první pohled nic moc. V meziročním srovnání vzrostly tržby (bez očištění) o relativně mírných 1,4 %. Kdybychom ale pominuli čerpací stanice, u kterých Češi natankovali o 4,1 % méně pohonných hmot než před rokem, tak se maloobchodu dařilo o poznání lépe. Prodalo se meziročně více potravin (+1,4 %) i nepotravinářského zboží (+3,1 %), kde hrál prim opět prodej elektroniky a nákup přes internet. Kromě těchto klasických tahounů se dařilo výrobkům určeným pro sport a rekreaci i zdravotnickému a kosmetickému zboží. To je poměrně povzbudivé, protože to jsou výrobky, na kterých se dá ušetřit, a pokud tak Češi nečiní, značí to jejich větší důvěru v ekonomiku. To koneckonců dokazuje i poslední konjukturální průzkum, který ukázal, že jsou spotřebitelé nejméně pesimističtí od předloňského února.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.