Čtvrtek 17. června. Svátek má Adolf.

Pivo z plastu láká stále více lidí, má už přes desetinu trhu

Investice 12.05.2014 | 06:30 0 Komentářů

Plastová lahev pro pivo musí mít jiné vlastnosti než ty pro limonády. Například kyslíku do ní proniká desetkrát méně.

Pivo z plastu láká stále více lidí, má už přes desetinu trhu

Praha – Už více než jedenáct procent piva, které Češi vypijí, tedy přes 1,5 milionu hektolitrů, se kupuje v plastovém obalu.

Stáčení piva do PET lahví má přitom v Česku krátkou tradici. Jako první z velkých pivovarských skupin s ní před pěti lety začaly pivovary ve vlastnictví Heinekenu, konkrétně Starobrno a Velké Březno. Tento obal se do obecného povědomí dostal především díky jedenáctistupňovému světlému ležáku Zlatopramen.

Linku na plnění PET lahví koupily i další tuzemské pivovary, nyní ji mají například také Plzeňský Prazdroj a pražský Staropramen.

Pivovary do tohoto obalu stáčejí hlavně výčepní a další levnější druhy piv, přestože například krušovický pivovar, který rovněž patří do skupiny pivovarů Heineken, nyní nabízí v PET lahvích i svůj prémiový dvanáctistupňový ležák.

Pivo Braník je v současnosti v Česku nejprodávanějším pivem v „segmentu retail“ a platí to i pro statistiku prodaných piv v plastu. „Braník má v současnosti třetinový podíl na trhu s pivy v PET lahvích a je jeho lídrem,“ potvrzuje mluvčí Staropramenu Pavel Barvík.

Také Plzeňský Prazdroj zaznamenává zájem spotřebitelů o piva v PET lahvích, v současné době činí z celkového výstavu Prazdroje zhruba šest procent. „K české pivní kultuře ale patří jednoznačně čepované pivo a vratné skleněné obaly, které jsou optimálním a časem prověřeným obalem pro tradiční česká piva,“ říká mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová.

Sklo ani plechovky nezmizí

Že by plasty časem zcela nahradily tradiční skleněné lahve a případně plechovky (i jejich podíl roste), si nemyslí ani Vladimír Balach, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven. Zatímco v letech 2010 až 2012 se množství piva prodaného v PET lahvích v Česku meziročně vždy zdvojnásobilo, v loňském roce už nárůst činil jen 12 procent.

„Potenciál dalšího růstu určitě PET lahve ještě mají. Jejich podíl se bude dále zvyšovat. Ne však už příliš razantně – řekl bych, že to bude řádově v jednotkách procent,“ domnívá se Balach. Na kvalifikovaný odhad je ale podle něj zatím ještě brzy.

„Lidé oceňují řadu výhod, jakými jsou snadná manipulace, nevratný, avšak plně recyklovatelný obal, praktický multipack se šesti lahvemi v balení a především to, co v České republice dosud nikdo nepředvedl: možnost sdílet velkou láhev s přáteli, což se dosud dělo například u vína,“ tvrdí mluvčí Heineken ČR Zuzana Kosáková.

Desetkrát vyšší ochrana

Uvedení novinky na trh předcházel poměrně dlouhý vývoj a řada laboratorních zkoušek. „Takzvaný beerpack byl vyvinut speciálně pro pivo a od běžných PET lahví se liší v několika parametrech. Díky svému složení má desetkrát vyšší ochranu proti průniku kyslíku, dvakrát vyšší trvanlivost produktu a dvakrát vyšší ochranu proti průniku CO2. Odlišuje se i větší šířkou a pevností plastu, což zaručuje lepší teplotní stabilitu piva. Pivo v otevřené a znovu uzavřené maxilahvi v chladničce při nezměněné kvalitě obsahu vydrží tři až čtyři dny,“ dodává Kosáková.

S tím souhlasí i šéf svazu Balach. „Nyní používané plastové lahve mají vlastnosti, které zaručují zachování kvality piva při běžném skladování a spotřebě ve lhůtě, která je obvyklá,“ potvrzuje. Určité předsudky, které s tímto druhem obalu byly zpočátku spojeny, podle něj postupně mizí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.