Pátek 25. června. Svátek má Ivan.

Pivní souboj pohlaví: Češky porážejí muže v mixech

Investice 02.12.2014 | 15:15 0 Komentářů

Podíl pijáků piva v české populaci se dlouhodobě výrazně nemění, ukázal výzkum Sociologického ústavu Akademie věd ČR.

Pivní souboj pohlaví: Češky porážejí muže v mixech

Praha – Podíl pijáků piva v české populaci se dlouhodobě výrazně nemění. Alespoň občas ho pije 90 procent mužů, což je o tři procentní body méně než v letech 2004 či 2005, ale o dva více než v letech 2011 a 2012. Z žen nyní občas pije pivo 56 procent, přičemž za posledních let to bylo nejméně v roce 2008 (50 procent) a nejvíce před dvěma lety (62 procent).

Průměrný muž přitom v České republice vypije během týdne 7,8 půllitru piva, ženy jen 2,3 půllitru.

Vyplývá to z letošních výsledků každoročního výzkumu Sociologického ústavu Akademie věd ČR, jehož výsledky dnes zveřejnil Český svaz pivovarů a sladoven.

Zatímco muži mezi restauračními zařízeními stále preferují hospody a pivnice, u žen se největší oblibě těší kavárny a cukrárny. A zatímco téměř osm z deseti mužů si zde nejčastěji objedná pivo, ženy nápoje střídají. Muži do svého oblíbeného podniku zavítají v průměru 6,3krát měsíčně, ženy jen 2,9krát.

„Když si vezmeme skupinku pěti mužů v hospodě, čtyři z nich budou před sebou mít pivo. U žen je ten poměr obrácený,“ říká Jiří Vinopal, který výzkum – podobně jako v předchozích letech – vedl.

Je to pivo?

U mužů pije nejčastěji pivo skupina ve věku 45 až 59 let, mezi ženami je nejaktivnější věková skupina mezi 30 až 44 lety.

Naopak ženy porážejí muže v pravidelnosti pití takzvaných pivních mixů. Podle výzkumu je pravidelně pije téměř třetina z nich (30 procent), zatímco u mužů je to necelá čtvrtina (24 procent). Navzdory rostoucí oblibě pivní mixy většina obyvatel republiky nepovažuje za pivo a převažuje přesvědčení, že se jedná o svébytný druh alkoholického nápoje.

Devět z deseti respondentů bylo schopno z patra jmenovat oblíbenou značku svého piva, u žen tento podíl dosahuje 70 procent. Přes 80 procent mužů a bezmála 70 procent žen tvrdí, že při výběru piva je pro ně důležitá chuť. Na místo výroby se při výběru ohlíží 57 procent mužů a 51 procent žen. Stále však převládá podíl těch, kteří se při nákupu piva ohlížejí více na cenu než na jeho původ.

Hrdí na prvenství

Tazatelé se také ptali, jaký mají Češi vztah k obecně proklamované vysoké spotřebě piva v zemi. Ta zůstává se 150 litry na osobu ročně nejvyšší na světě. Výsledky ukázaly, že na tento fakt jsou hrdí spíše muži (38 procent), zatímco ženy by se tímto prvenstvím pochlubili jen v 15 procentech případů. Naopak 28 procent Češek by o něm raději pomlčelo.

Tuzemské pivovary v loňském roce uvařily 19,3 milionu hektolitrů piva, což je o 0,6 procenta více než o rok dříve. Zatímco tuzemská spotřeba meziročně klesla o 1,1 procenta, export stoupl o devět procent.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.