Úterý 27. července. Svátek má Věroslav.

Padlý airbus: Spolehlivý stroj přepraví milion lidí za den

Investice 25.03.2015 | 10:45 0 Komentářů

Airbus A320 je tažným koněm evropského leteckého průmyslu. Ve francouzských Alpách spadl 24 let starý stroj, který popřel statistiky.

Padlý airbus: Spolehlivý stroj přepraví milion lidí za den

Paříž – Spolehlivý stroj, který každý den přepraví více než milion pasažérů. Takový je ve zkratce Airbus A320. Letoun společnosti Germanwings, který se zřítil v úterý ve francouzských Alpách a v němž zahynulo všech sto padesát lidí na palubě, poháněly také nejběžněji používané motory vyráběné francouzsko-americkou společností CFM. Tohle letadlo podle statistik i expertů problémy mít nemělo.

Stroj sloužící k přepravě na středně dlouhých tratích, určený právě pro sto padesát cestujících, je společně s Boeingem 737 komerčně nejčastěji používaným letadlem.

Dnes létá více než 3600 těchto strojů a dalších 3700 má být v nejbližších letech postaveno v souvislosti s ekonomickým boomem očekávaným v Asii, vypočítává agentura Reuters. Jen Lufthansa, která je mateřskou firmou společnosti Germanwings, se chystá nakoupit více než sto nových Airbusů A320. Když připočteme další dvoumotorové letouny s jednou uličkou mezi sedadly z rodiny A320, tedy A318, A319 a A321, pak celkový počet dnes používaných strojů vzroste na více než šest tisíc.

Experti i statistiky hovoří jasně. Airbusy patří v rámci leteckého průmyslu k nejbezpečnějším strojům, ačkoliv tuto historii v poslední době neblaze poznamenala tragédie airbusu společnosti AirAsia, který se v prosinci zřítil do Jávského moře, přičemž zahynulo všech 162 lidí na palubě. Příčiny neštěstí se stále vyšetřují.

„Rodina A320 má velmi dobrou reputaci ohledně bezpečnosti vzhledem k tomu, že ve světě dnes létá přes šest tisíc těchto strojů,“ řekl Reuters Paul Hayes, ředitel pro bezpečnostní otázky u britské poradenské společnosti Ascend.

Statistiky koncernu Boeing dokládají, že do roku 2013 připadlo na milion letů Airbusu A320 0,14 leteckých neštěstí, při kterých byl stroj zcela zničen či musel být po nehodě odepsán. U Boeingu 737 to je 0,11 leteckých neštěstí na milion letů. Oba stroje tak patří k nejbezpečnějším. Průměr v rámci celého leteckého průmyslu činí 0,76 leteckých neštěstí na milion letů. V prvopočátcích tryskových letounů to bylo 4,6 leteckých neštěstí na milion letů.

Pro aerolinky je největším přínosem Airbusu A320, který vyjde zhruba na 100 milionů dolarů, právě jeho spolehlivost a rychlá návratnost investic. U Boeingu 737 je to stejné.

Tryskové letouny jsou stavěny tak, aby létaly bezpečně a dlouho. Většina velkých aerolinek je však prodává z ekonomických důvodů ještě předtím, než začnou dosluhovat. „Ve světě létá řada strojů, které jsou starší než ty, jež létají bezpečně,“ řekl Reuters Jim Morris, společník v britské právnické firmě Irwin Mitchell. Airbus A320, který se v jižní Francii zřítil po čtyřiadvaceti letech služby, patřil k těm nejstarším, jaké používají největší letecké společnosti.

Bezpečnostní experti říkají, že je ještě příliš brzy na to, aby bylo možné spekulovat nad možnými příčinami úterního neštěstí. Poznamenali ale, že letecké nehody, k nimž dojde v rámci horizontální části letu, jako tomu bylo u letounu společnosti Germanwings, jsou vzácné. Podle studií vypracovaných nezávisle společnostmi Airbus a Boeing představovala letecká neštěstí, k nimž došlo v této části letu, jen 10 až 12 procent všech leteckých tragédií.

Řadoví pasažéři nečiní velké rozdíly mezi airbusem a jinými letouny. Když ale první stroje začaly v roce 1988 létat, znamenalo to revoluci, především v kokpitu. Jednalo se o první letoun, který se plně spoléhal na počítače a tradiční řídicí sloupek (knipl) nahradil pákový ovladač (joystick). Inspiraci nalezli konstruktéři u bojového letounu F-16.

S tím, jak začal být při létání čím dál více používán autopilot, se rozhořela vášnivá debata mezi vedením společnosti Airbus a odborovými organizacemi pilotů o tom, zda nebyl lidským rukám odebrán příliš velký díl kontroly nad létáním. Spor přitom trvá dodnes.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.