Čtvrtek 22. října. Svátek má Sabina.

Osobní auta se už kupují, traktory a náklaďáky ne

Investice 12.04.2010 | 15:56 0 Komentářů

Dno je pro prodejce nákladních vozů, autobusů a traktorů zatím v nedohlednu

Praha – Tomu, kdo je v současné době ekonomicky závislý na výsledcích prodeje nákladních automobilů, autobusů nebo třeba traktorů, rozhodně není co závidět. Vloni bylo špatně a letos je to ještě daleko horší.
Podle statistiky za čtvrtletí, kterou vydalo Sdružení automobilového průmyslu, je doslova tragická situace na trhu nákladních aut a traktorů. Pokles ve srovnání s loňským rokem letos v prvním čtvrtletí dosáhl přibližně třetiny, u autobusů pak více než 20 procent. 
Situaci ještě zhoršuje fakt, že již v průběhu loňského roku  se trh výrazně propadl v meziročním srovnáním s rokem 2008. Například prodej autobusů poklesl z téměř 1200 v roce 2008 na necelých 800 loni a letos se za první tři měsíce prodalo jen 93 nových autobusů. Firma Irisbus-Iveco prodala letos v tuzemsku jen 30 oproti 45 loňským kusům, SOR Libchavy zaznamenal prodej 33 svých autobusů.
Zemědělci také nenakupují
Prodejci traktorů také marně vyhlížejí kupce. Dokládá to statistika Svazu dovozců automobilů. Vloni se za první čtvrtletí prodalo přes šest stovek nových traktorů, letos o dvě stovky méně. Například nových Zetorů se v Česku zaregistrovalo od ledna do března jen 54.
#grafika1
V Zetoru z toho skutečně nemají radost, jak potvrdila mluvčí firmy Eva Prstková: „Chmurné statistiky za 1Q/2010 skutečně potvrzovaly přetrvávající krizový trend konce roku 2008 a celého roku 2009. Trvání krize v obchodě s novými traktory i na začátku roku 2010 bylo ale umocňováno skutečností, že 1Q patří k obecně velmi slabé sezóně pro prodej agrární mechanizace, obzvláště pak traktorů,“ sdělila Prstková.
Již na konci března ale podle ní začalo být lépe “ Naštěstí se zdá, že předpoklady analytiků hovořících o zemědělství jako o odvětví s velmi dobrou schopností zotavit se rychle z krize se začaly již na konci března potvrzovat, a naše půlroční výhledy hovoří pro tuto skutečnost ještě výrazněji. Ceny komodit se sice pomalu, ale přesto vrací z rekordně nízkých hodnot na své dlouhodobé průměry a to umožňuje farmářům i obměnu zemědělské techniky,“ dodala.
1
Tatra a Avia prodávají jen v desítkách kusů
Trh nákladních vozů je stále velice utlumen. Po rekordním roce 2007, kdy se v tuzemsku prodalo skoro 12000 nových náklaďáků, přišel v roce 2008 pokles na 10,5 tisíce a vloni o více než padesát procent na necelých pět tisíc kusů. letos se zatím v prvním čtvrtletí do provozu u nás zaregistrovala necelá tisícovka nových nákladních automobilů,  Tuzemští výrobci AVIA a TATRA spíše paběrkují: registrovali 40 ks resp. 21 ks vozidel.

Kromě dopravních prostředků potřebných k podnikání lidé daleko méně kupují i motocykly. „Ukazuje se, že lidé šetří i na prostředcích k zábavě, což už motocykly jsou, protože k běžné dopravě slouží spíše výjimečně,“ komentoval tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.  Až směšně vyhlížejí čísla o prodejích domácích značek motocyklů. Například Jawa letos zatím u nás prodala jen šest motorek.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.