Pátek 25. června. Svátek má Ivan.

Opravna letadel Job Air Technic smí projít reorganizací

Investice 25.06.2014 | 16:28 0 Komentářů

Věřitelé schválili reorganizaci opravny letadel Job Air Technic, která je od března v úpadku.

Opravna letadel Job Air Technic smí projít reorganizací

Ostrava – Věřitelé ve středu v Ostravě schválili reorganizaci opravny letadel Job Air Technic, která je od března v úpadku. Reorganizační plán sestaví dosavadní představenstvo firmy, která se do insolvence dostala kvůli dluhům přesahujícím 800 milionů korun. Společnost nyní vyjednává o vstupu se strategickým investorem.

Hlavní věřitelé, jimiž jsou Česká exportní banka a Česká spořitelna, by měli dostat zpět 30 procent ze svých pohledávek. Firma, která sídlí na letišti v Mošnově na Novojičínsku, zaměstnává více než 170 lidí.

Hlavní kroky teprve přijdou

„Toto je pouze, řekněme, jakási vstupenka. To znamená, že dlužník dostal možnost, aby se pokusil své věřitele přesvědčit o schopnosti řešit alespoň částečně své dluhy. Tato vstupenka mu dává možnost, aby následně vytvořil plán, o němž přesvědčí věřitele, že je pro ně výhodnější než jiný způsob řešení, kterým je vždycky pouze konkurz,“ řekl soudce Petr Budín.

Teprve teď podle něj začne tvrdé jednání a bude záležet na tom, za jakých podmínek a s jakými nabídkami přijde dlužník za svými věřiteli, aby jim nabídl, čím uspokojí jejich pohledávky. „V případě, že tuto nabídku věřitelé nepřijmou, je zde opět možnost, že celá věc skončí konkurzním řízením a prodejem veškerého majetku,“ dodal soudce.

S novým investorem nábor zaměstnanců

Ředitel společnosti Job Air Technic Daniel Barč výsledek jednání označil za vítězství zdravého rozumu. „Firma má na to, aby pokračovala dál. V současné době se zaměřujeme na zajištění finální dohody s investorem o vstupu,“ řekl Barč. Jméno investora chce společnost oznámit během 14 dnů, nejpozději měsíce.

Insolvenční správce u soudního jednání sdělil, že na chodu firmy už od podzimu bylo patrné zlepšení hospodaření. Narostly tržby i marže a firma snížila náklady. Zásadním momentem podle správce bylo uzavření nové pojistné smlouvy, kterou firma pro svou práci nezbytně potřebovala.

„Dlužník se těší podpoře svých zaměstnanců,“ uvedl insolvenční správce.

Stav zaměstnanců klesl od rozhodnutí soudu o úpadku o deset. Barč řekl, že předpokládá, že po vstupu investora by firma naopak mohla nové pracovníky nabrat.

Věřitelé mají kontrolu

Petr Križan za ČEB uvedl, že hlavní věřitel podporuje zachování provozu podniku v reorganizaci.

„Výsledek dnešního jednání umožňuje ČEB důsledně uplatňovat kontrolní mechanismy a dohledovou činnost prostřednictvím věřitelského výboru a insolvenčního správce,“ uvedl.

Banka předpokládá zahájení otevřeného výběrového řízení na vstup potenciálních investorů.   

Nové zakázky

V návrhu reorganizačního plánu zveřejněném na serveru justice.cz šéfové firmy uvedli, že navrhují snížení základního kapitálu společnosti ze 404,5 milionu na dva miliony korun, což by se stalo snížením jmenovité hodnoty všech akcií z 500 tisíc korun na 2500 korun.

Smyslem je stabilizace firmy i okamžité uspokojení pohledávek věřitelů ve větším rozsahu, než by se jim dostalo v případě konkurzu. Posílení kapitálu by umožnilo dokončení nezbytných investic do technického vybavení, díky nimž by se rozšířilo oprávnění firmy k údržbě dalších typů letadel.

Nový investor by zajistil další zakázky, což by pomohlo překlenout období do konce letošního roku. Vedení firmy předpokládá, že by se reorganizační plán splnil do 45 dnů od schválení. Počet zaměstnanců by se mohl ještě letos zvýšit až o 50. „V období do konce roku 2017 plánuje dlužník nárůst počtu zaměstnanců až o dalších 200,“ uvádí návrh.

Pomohly státní dotace

Opravna byla původně součástí leteckého holdingu CCG ostravského podnikatele Daneše Zátorského. Ten už v ní ale nepůsobí, majoritními vlastníky jsou ředitel Daniel Barč a obchodní šéf Daniel Hurta. Od počátku firma fungovala díky státním dotacím, dostala jich přes 360 milionů korun.

Dotace se ale postupně snižovaly a firma se následně dostala do problémů. Loni v říjnu začal podnik poprvé pracovat na plnou kapacitu, a to díky tomu, že uzavřel smlouvu s ruskou společností Aeroflot a stal se jejím jediným smluvním partnerem pro servis a opravy letadel Airbus 320 mimo území bývalého Sovětského svazu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.