Neděle 01. srpna. Svátek má Oskar.

O mýto se má dál starat Kapsch, stát chce ale slevu

Investice 17.03.2015 | 13:43 0 Komentářů

Ministerstvo pak hodlá vypsat výběrové řízení na další desetileté období.

O mýto se má dál starat Kapsch, stát chce ale slevu

Praha – Ministerstvo dopravy bude po provozovateli mýtného, společnosti Kapsch, požadovat slevu, pokud mu prodlouží smlouvu až o další dva roky. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok. Zároveň uvedl, že ministerstvo bude součinnost společnosti potřebovat už pro správné vypsání výběrového řízení. Věří ale, že se mu s dosavadním dodavatelem podaří spolupráci domluvit.

„Potřebujeme poskytnout do nové soutěže informace o tom mýtu tak, aby se noví soutěžící mohli rozhodnout, zdali to (mýtné brány mikrovlnného systému) využijí, nebo nevyužijí,“ uvedl Ťok. Ministerstvo hodlá vypsat výběrové řízení na technologicky neutrální tendr na desetileté období, kdy nebude podmínkou používat současný systém, pokud bude dodavatel schopný poskytnout lacinější variantu.

Stát musí počkat na licenční práva

V roce 2006 se uzavírala s Kapschem jak smlouva o dodávce, tak i smlouva o službách. Druhá smlouva obsahovala převod licenčních práv umožňujících systém provozovat a měnit na Kapsch s tím, že Kapsch tato práva státu předá zpět ke dni zániku smlouvy, tedy ke konci roku 2016, uvedl vrchní ředitel úseku legislativně právního na ministerstvu Jakub Kopřiva. Zároveň připustil, že stanovení takto pozdního termínu bylo neobratné.

Podle Ťoka je nynější jednání o prodloužení smlouvy ideální příležitostí pro žádání slevy.

Firma Kapsch umořila všechny náklady na pořízení sítě mýtných bran a prodloužení smlouvy by obsahovalo jen variabilní náklady na provoz. Údajně už o slevě jednal s ředitelem tuzemského Kapsche Karlem Feixem, který slevu podmínil souhlasem majitele společnosti.

„Mluvit o jakýchkoliv číslech nebo detailech je předčasné,“ řekl ČTK Feix s tím, že nejprve bude nutné stanovit náplň a rozsah součinnosti, kterou bude ministerstvo po společnosti požadovat. Ocenil ale korektní přístup současného ministra. „U předchozích vládních garnitur tomu tak nebývalo. Naopak jsme byli často považováni málem za nepřítele státu,“ dodal.

Strach z výpadku příjmů

Vloni stát za provoz systému společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům zaplatil podle Ředitelství silnic a dálnic 2,15 miliardy korun z celkového výběru 8,7 miliardy korun. Důvodem, proč nyní stát s Kapschem o prodloužení smlouvy jedná, je podle Ťoka obava z výpadku příjmů, které z mýtného má. Pokud by byly na přechodnou dobu zavedeny časové kupony, jako je tomu u osobních aut, výpadek v ročním výběru by dosáhl tří až čtyř miliard korun, dodal šéf dopravního resortu.

Samotné prodloužení smlouvy s Kapschem bez řádné soutěže ale může být rovněž problém. Pokud by chtěl úřad argumentovat nedostatkem času, je v zákoně podmínka, že se úřad musí pro zadání zakázky takzvaně z ruky dostat do časové tísně bez vlastního zavinění. To ale není tento případ, kdy skluz v přípravě tendru vznikl liknavostí úřadu v posledních letech.

Podle Kopřivy ale ministerstvo nebude argumentovat nedostatkem času, ale technickými důvody. Za stávající ochrany výhradních práv společnosti Kapsch, která je držitelem licencí k systému, nemůže úřad začít pracovat na zadávací dokumentaci k mýtnému tendru.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.