Pondělí 21. června. Svátek má Alois.

Nové nádraží ve Vídni ušetří půl hodiny cestujícím z Prahy

Investice 22.10.2014 | 18:47 0 Komentářů

Hlavní vídeňské nádraží se stavělo osm let. Vzniklo na místě dvou koncových Ostbahnhof a Südbahnhof.

Nové nádraží ve Vídni ušetří půl hodiny cestujícím z Prahy

Vídeň – Vlaky z Prahy do Vídně začnou od poloviny prosince zastavovat na vídeňském hlavním nádraží, které se začalo v rakouské metropoli stavět již před osmi lety. Cesta se díky přestavbě vídeňského uzlu zkrátí z Prahy o půl hodiny na čtyři hodiny a deset minut.

„Nové nádraží má však klíčový přínos pro Vídeň v tom, že všechny vlaky mohou nejen do centra metropole zajet, ale také jím projet,“ řekl vedoucí projektu přestavby Vinzenz Friedel Kroner.

Nové nádraží totiž vzniklo na místě dvou koncových Ostbahnhof a Südbahnhof, kam přijel poslední vlak v roce 2009. Od té doby musela všechny vlaky pojmout okolní nádraží. „O řešení vídeňského uzlu se začalo hovořit už od roku 1899, ale trvalo více než sto let, než se na něm začalo pracovat,“ řekl Kroner.

Regionální vlaky začaly na hlavním nádraží zastavovat už dřív, v prosinci se přidají dálkové vlaky. Všechno bude kompletně hotové až v příštím roce, na nádraží se stále pohybují dělníci a dodělávají řadu maličkostí.

Cena za stavební práce se vyšplhala na jednu miliardu eur (27,5 miliard korun). Nádraží však zabírá jen polovinu z uvolněné stohektarové plochy. Druhou polovinu si koupili investoři. „Investice se včetně nádraží pohybuje mezi čtyřmi a pěti miliardami eur a předpokládá se, že území by mělo být zastavěné v roce 2025,“ poznamenal Kroner.

Nové vídeňské nádraží má v prvním patře pět nástupišť s deseti kolejemi, v přízemí vede dvojkolejná trasa pro metro a příměstské vlaky. V přízemí i v prvním patře jsou obchodní galerie, ve dvou podzemních podlažích je parkoviště s osmi sty místy a technické zázemí. Projektanti počítají s tím, že až bude nádraží v plném provozu, projede přes něj tisíc vlaků denně a projde sto tisíc lidí.

Jako většina velkých stavebních projektů vzbudilo nové nádraží kontroverze, i proto rakouské dráhy zřídily u nádraží informační bod, takzvané Bahnorama včetně unikátní vyhlídkové věže.

„Abychom předešli větším protestům, pořád jsme lidi informovali, co se děje a bude dít. Každý měsíc jsme pořádali setkání s občany místního vídeňského okresu,“ vysvětlil Kroner. Vyhlídková věž je však jen provizorní a poslední návštěvníci mají šanci se podívat na nádraží a Vídeň z nadhledu v prosinci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.