Úterý 22. června. Svátek má Pavla.

Němečtí strojvůdci zkrátí stávku. Vlaky pojedou už v sobotu

Investice 07.11.2014 | 16:03 0 Komentářů

Stávka skončí v sobotu v 18 hodin. Nyní jezdí jen třetina osobních vlaků Deutsche Bahn a na dálnicích v okolí velkých německých měst se kvůli protestní akci tvoří zácpy.

Němečtí strojvůdci zkrátí stávku. Vlaky pojedou už v sobotu

Berlín – Odborový svaz strojvůdců (GDL) se rozhodl zkrátit stávku na německé železnici. Předseda svazu Claus Weselsky dnes oznámil, že protestní akce skončí v sobotu v 18 hodin místo původně plánovaných pondělních čtyř hodin.

Krátce předtím odvolací soud zamítl žádost vedení Deutsche Bahn, aby označil stávku za neoprávněnou a zrušil ji. Kvůli stávce jezdí jen třetina osobních vlaků DB a na dálnicích v okolí velkých měst se tvoří zácpy.

Odvolací soud ve Frankfurtu nad Mohanem nejprve vyzval DB a odborový svaz strojvůdců (GDL) ke smíru a předložil jim návrh, podle kterého měly odbory do 15. prosince zastavit stávky a obě strany měly spolu jednat o řešení sporu. Svaz GDL ale návrh odmítl, stejně jako to udělal ve čtvrtek s podobným návrhem prvoinstančního soudu. Odvolací soud následně podle televize ARD rozhodl, že stávka strojvůdců je legální a může pokračovat.

Vedení DB se snažilo u soudu prokázat, že stávka je nepřiměřeně rozsáhlá. Podle právníků DB způsobuje protest německé ekonomice denně škodu 100 milionů eur (2,8 miliardy korun). Dopravce se také snažil přesvědčit soud, že strojvůdci vyhlásili stávku v rozporu s pracovním právem, soudce ale na tuto argumentaci nepřistoupil.

Zkrácení jako smířlivé gesto   

Weselsky při odchodu od soudu agentuře DPA řekl, že strojvůdci stávku zkrátí. „Mohli bychom ve stávce pokračovat až do pondělních 04:00,“ řekl Weselsky. Zkrácení protestu podle něj odborový svaz vnímá jako smířlivé gesto k vedení DB. Zástupci železničního dopravce zkrácení stávky uvítali.

Stávka začala v nákladní dopravě ve středu a v osobní ve čtvrtek. Podle DB se daří dodržovat náhradní jízdní řád, který společnost kvůli stávce zveřejnila. Na jeho základě jezdí v omezené míře dálkové vlaky na páteřních trasách a regionální vlaky v okolí velkých měst. Mimo provoz ale zůstala městská železnice, která v mnoha městech tvoří páteř městské hromadné dopravy.

Kvůli stávce stokilometrové kolony

Kvůli narušení příměstské dopravy mnoho cestujících využívá k cestě do práce auto. V Porúří se kvůli zvýšenému provozu na dálnicích vytvořily dnes ráno kolony o celkové délce asi 100 kilometrů. Dálnice se ucpávají také u Frankfurtu nad Mohanem a na okruhu kolem Mnichova.

Nynější stávka strojvůdců je už šestou protestní akcí na německé železnici od konce srpna. GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 a 46 tisíci eury (998 tisíc až 1,27 milionu korun) ročně.
    
Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.