Pátek 25. června. Svátek má Ivan.

Nejžádanější auta zdražila o 3,5 procenta, ukazuje porovnání

Investice 17.01.2015 | 17:55 0 Komentářů

Od loňského ledna nezvýšil ceny jen Hyundai ix20. Za tři roky nejvíce zdražila Škoda Octavia.

Nejžádanější auta zdražila o 3,5 procenta, ukazuje porovnání

Praha – Desítka nejprodávanějších typů automobilů v České republice zdražila za poslední rok v průměru o tři a půl procenta. Za poslední tři roky stouply ceny těchto modelů dokonce o osm procent.

Vyplývá to z porovnání online deníku Aktuálně.cz na základě ceníků automobilek. Vždy jsme se zajímali o nejnižší cenu, za kterou je daný model podle standardního, případně akčního ceníku k dostání. Nepřihlíželi jsme k cenám pro klienty, kteří využijí nabídku financování.

Meziročně se zvýšily ceny u devíti z celkem deseti sledovaných vozů. Jedinou výjimkou je Hyundai ix20, který před rokem – v lednu 2014 – stál stejně jako letos 259 990 korun. Navíc tuto cenu držel i v letech 2013 a 2012, vyplývá z historických ceníků, které má k dispozici server vybermiauto.cz.

Roli octavie tour převzal rapid

Škodovky, které mají tradičně v první desítce nejprodávanějších vozů převahu, oproti lednu 2014 zdražily v rozmezí od zhruba dvou až po čtrnáct procent. Největší cenový skok jsme zaznamenali u roomsteru. Nyní stojí 285 900 korun – meziročně o 36 tisíc více. V uplynulých čtyřech letech nikdy nebyl dražší.

Za poslední tři roky nejvíce stoupla cena octavie. V roce 2012 mohli zájemci koupit tehdejší druhou generaci koupit za 269 900 korun, letos za ni musí zaplatit nejméně 342 900 korun. Je to ovšem dáno tím, že tehdejší cena se týkala modelu označovaného Tour, což byla extrémně chudě vybavená verze. Roli tohoto „lidového velkého vozu“ v nabídce Škody později převzal model Rapid.

Jen o málo méně – o 26 procent za čtyři roky – zdražil konkurent fabie od značky Hyundai, tedy model i20. Jeho předcházející generace stála v roce 2012 189 990 korun, o rok později zdražil o deset tisíc korun a meziroční zvýšení ceny mezi lety 2013/14 a 2014/15 pak bylo vždy dvacet tisíc.

Zdražení představitelé zastoupení automobilek většinou zdůvodňují stoupajícími náklady na výrobu a třeba i vývojem kurzu koruny.

SUV a limuzíny nezdražují

Jsou ovšem i celé obchodní třídy vozů, u nichž zdražení vůbec nenastalo, ba dokonce lze vysledovat i mírný pokles jejich cenovek. Mezi ně patří zejména vozy střední třídy, takzvaně manažerské vozy. Z trojice nejprodávanějších (Škoda Superb, Volkswagen Passat a Hyundai i40) v průběhu loňského roku zdražila svoji vlajkovou loď pouze Škoda. Hyundai i40 zůstal na stejné úrovni a základní provedení passatu, který je navíc nyní zbrusu nový, dokonce meziročně zlevnilo o 15 tisíc korun. V této kategorii panuje totiž velmi vysoká konkurence, zájem o tyto vozy přitom zvolna upadá.

Prudké zvyšování cen se netýká ani vozů z kategorie sportovně užitkových. Kromě Škody Yeti, která letos stojí o třicet tisíc více než ve stejnou dobu loni, mají další dva žádané modely buď stejnou cenu (Dacia Duster 249 900 korun), nebo dokonce o 80 tisíc korun nižší (Hyundai ix35). I u těchto kategorií však platí, že před čtyřmi roky bylo lépe. Výraznějšímu zdražování aut určených i pro jízdu v lehčím terénu brání stále se zvyšující konkurence.

Podrobné údaje o dalších kategoriích a přehledné tabulky s vývojem cen v letech 2012-2015 naleznete zde.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.