Úterý 15. června. Svátek má Vít.

Název firmy – 5 rad, jak vytvořit perfektní název firmy

Název firmy může podtrhnout i poškodit podnikání. Vhodné jméno společnosti je alfou i omegou úspěchu a není radno jeho výběr podcenit. Jak vytvořit ten nejlepší název? Kde vzít inspiraci? Na co si dát pozor?

Jak vymyslet název firmy? Výběr optimálního názvu společnosti má svá specifika, jakkoli se tento krok může zdát banálním. Při volbě jména se vyplácí řídit se několika pravidly a tipy.

Základními kritérii jsou zapamatovatelnost, jednoduchá výslovnost a nezaměnitelnost. Správný název není zavádějící, dvojsmyslný či klamavý a vyjadřuje předmět podnikání. Na první pohled by mělo být patrné, v čem společnost podniká. Například orientace státního podniku Česká pošta, s. p., je všeříkající a jednoznačná.

Název vždy reprezentuje společnost jako takovou. Musí znít sebejistě, úderně, trefně, nesmí firmu zesměšňovat či být příliš složitý na vyslovení. Zákazníkův zájem velmi pozvedne sympatický originální název, který nebude podvědomě vytvářet negativní konotace (slova jako staromódní, závislost, politik, aj.).

Kde nestačí vlastní invence, tam pomůže copywriter

Při výběru vhodného názvu se lze obrátit na copywritera, pořídit ready-made společnost nebo využít online generátorů názvů. Mnohdy postačí svolat podnikový brainstorming a zvážit přednesené návrhy.

Za všech okolností je doporučováno sledovat konkurenci, zda už název nepoužívá někdo jiný, nebo je jméno příliš podobné a mohlo by mást zákazníky.

Název firmy musí korespondovat s doménou

Před definitivním schválením nového názvu se vyplatí prohlédnout webové domény zdarma. Předejde se tak možnému zklamání, pokud nebude doména na prodej. Optimálním pojmenováním domény sedící k obsahu webu jsou weby Skrblik.cz, Mesec.cz nebo Vpenize.cz. S výběrem domén pomáhá například web Tovarnik.cz.

V souvislosti s doménami je dobré pamatovat také na spojení názvu. Je-li název víceslovný, mohlo by spojením slov dojít k nechtěné záměně významu slova, respektive domény.

Zahraniční firma specializující se na prodej propisek svou společnost pojmenovala Pen Island (Ostrov per). V internetové doméně ovšem spojení nezní příliš lichotivě. “Penisland” odkazuje spíše na zemi mužských údů, než na propiskový ráj.

Při výběru názvu jsou důležití klienti

Jméno bude firmu reprezentovat a provázet po celou dobu její existence. V potaz je tudíž třeba brát i budoucnost podniku a jeho možnou expanzi do jiných oborů.

Zohlednit je nutné i potenciální klientelu firmy. Český název cílí zejména na české zákazníky, cizojazyčné jméno osloví i klienty ze zahraničí. Ačkoli je změna názvu firmy možná, váže se k ní příliš administrativních úkonů a finanční zátěže.

Jméno zakladatele jako název firmy

Jméno zakladatele je populární formou názvu mnoha podniků. Obstarožní Novák a syn však vůbec nevypovídá o firemním zaměření. Pokud majitel firmy skutečně trvá na svém jméně v názvu společnosti, měl by zvážit, zda je jeho příjmení dostatečně specifické.

Jiří Černý s.r.o. v konkurenci snadno zapadne, zatímco Bořivoj Neústupný s.r.o. má velké šance udržet se v paměti. Nehledě k tomu, že název prvně jmenovaný už může být dávno registrovaný.

Dobrým nápadem je přeložit si své jméno do cizího jazyka, jak učinil například zakladatel automobilky Audi August Horch. Horch v němčině znamená poslouchat. Byznysmen nelenil a přeložil své jméno do latiny, odkud vzniklo Audi.

Zkratky, akronymy a asociace

Velmi oblíbenými názvy jsou zkratky, akronymy (složeniny) či neexistující slova.

Ani zde se CEO nemusejí vzdávat svých osobních jmen. Příkladně Aleš Zavoral. Akronymem jeho jména a příjmení Al-Za vnikl největší prodejce elektroniky v ČR.

Podobným způsobem uvažoval otec švédského řetězce s nábytkem IKEA Ingvar Kamprad. Název vznikl použitím prvních písmen jména a příjmení I a K. E reprezentuje Elmtaryd a písmeno A Agunnaryd, čili farmu a vesnici, z nichž Kamprad pochází.

Složeniny mohou představovat také zaměření firem, jako to dokázal Vodafone. Jedná se o akronym VOice, DAta a teleFONE. Co se týče nápojového koncernu Pepsi, ten svůj název převzal od zažívacího enzymu pepsinu, neboť věděl, že kolový nápoj zmírňuje trávicí potíže.

Leckdy názvy firem nepředstavují nic konkrétního. Název velkoobchodu s parfémy Notino neznamená nic a přesto se na českém trhu dobře ujal. Název Starbucks značí postavu z románu Bílá velryba, avšak s kávou jako takovou má pramálo společného.

Podstatné je, aby název nebyl zbytečně dlouhý, nicméně byl dobře sklonný a zákazník věděl, jak ho správně vyslovit. Společnost O2 se vyvarovala vyslovování svého názvu jako “ódva” masivní reklamní kampaní, v níž donekonečna zmiňovala název jako “outů”.

Co se slabik týče, platí nepsané pravidlo, že méně je více. Jedna slabika je ideální (Twix, Zoot), dvě slabiky jakbysmet (Fanta, Lenor). Název o tří slabikách lze tolerovat (Nivea, Versace), více slabik už si koleduje o průšvih (MediaCall, Vamed Mediterra).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.