Neděle 13. června. Svátek má Antonín.

Maserati je 100 let. Značka s trojzubcem uspěla i v F1

Investice 01.12.2014 | 09:28 0 Komentářů

Hned první vyrobený vůz Maserati vyhrál ve své kategorii závod Tarfa Florio.

Maserati je 100 let. Značka s trojzubcem uspěla i v F1

Přesně před 100 lety, 1. prosince 1914, vznikla v Boloni automobilka Maserati. Značku založilo šest bratrů Maseratiů, kteří podnik vlastnili a vedli do 30. let minulého století.

Pak továrna na sportovní a závodní vozy změnila majitele. V tu dobu už ale Maserati patřilo k nejuznávanějším značkám vozů s množstvím prvenství na závodních tratích.

Tomuto úspěchu ale předcházela poměrně trnitá cesta. Nejprve se pod značkou Maserati pouze prodávaly zapalovací svíčky. Kromě toho se v areálu rovněž opravovaly automobily jiných značek.

První závodní automobil Maserati vznikl v roce 1926. Měl označení Maserati Tipo 26 a disponoval motorem přeplňovaným osmiválcovým jedenapůllitrovým kompresorem o výkonu 120 koní.

Byl to první vůz, který vozil na chladiči stylizovaný Neptunův trojzubec. Ten označuje vozy Maserati dodnes. Nový automobil byl úspěšný už při svém prvním startu – Alfieri Maserati s ním v závodě Targa Florio 1926 vyhrál kategorii vozů  s motorem 1,5 litru.

Během příštích několika let se tyto vozy zařadily mezi nejúspěšnější závodní automobily na tratích automobilových Velkých cen a své postavení si udržely až do druhé poloviny 50. let. V roce 1957 vyhrál Juan Manuel Fangio s monopostem Maserati 250F titul mistra světa formule 1.

Po tomto úspěchu však automobilka svoji účast na závodech překvapivě ukončila a nadále se soustředila na výrobu cestovních automobilů.

V roce 1947 automobilka přesídlila do Modeny, kde zahájila vedle stavby závodních vozů také malosériovou výrobu cestovních automobilů kategorie Grand Tourismo. V roce 1957 bylo na trh uvedeno čtyřmístné kupé Maserati 3500 GT, které našlo zákazníky zejména na severoamerickém trhu a do roku 1964 bylo vyrobeno ve více než dvou tisících kusech.

V roce 1968 koupil továrnu Citroën, který se jí ale zbavil po spojení s Peugeotem v roce 1975. V 80. letech Maserati spolupracovalo s Chryslerem, od roku 1993 je součástí Fiatu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.