Úterý 22. září. Svátek má Darina.

Maloobchod v prosinci mírně zpomalil, celý rok 2013 ale zakončil s grácií

Investice 05.02.2014 | 14:28 1 Komentář

Češi si v roce 2013 odnesli z obchodů o 1 % více zboží než o rok dříve. Na tržbách si maloobchod polepšil o dvě desetiny. Dopomohla k tomu výhradně druhá polovina roku v čele s posledními dvěma měsíci.  V samotném prosinci maloobchodníci zvýšili prodej meziročně o 5,2 % (bez očištění), oproti listopadu se ale zájem spotřebitelů o maloobchodní zboží snížil o 1,2 %. To vše ukázal dnes Český statistický úřad.

Ke konci loňského roku začali mohutně finišovat prodejci motorových vozidel, kteří s pomocí kalendáře (prosinec 2013 měl meziročně o 1 pracovní den navíc) zvýšili odbyt o 17,4 %. Zajímavé je, že tržby vzrostly tentokrát stejně rychle jako prodej ve stálých cenách, což se stalo poprvé od července 2004.

Druhým závodníkem protínajícím cílovou pásku byl podle očekávání internetový prodej. Ten v prosinci přidal meziročně více než 30 % a zaznamenal tak po listopadu druhý nejvyšší růst loňského roku. Celkově internet v prosinci nalákal nejvíce nákupů v historii, což například ve srovnání s rokem 2010 znamená růst o necelých 168 %. Největší prodejci zaznamenali za celý rok 2013 dvojciferné nárůsty tržeb. Dařilo se především elektronice v podobě tabletů, smartphonů, ultrabooků a čteček elektronických knih. Kromě toho se ale prodávaly i parfémy, poukazy na zážitky a na své si tradičně přišly i slevové portály.

Celkově každý Čech podle hrubého odhadu utratil za prosinec v průměru více než 9 tisíc korun (když nezapočítáme útraty za motorová vozidla). To je oproti předchozímu roku mírné zvýšení o necelá 2 %. Předvánoční průzkumy naznačily, že Češi nechtějí financovat svátky úvěry a bankovní údaje to víceméně potvrzují. Objem půjček vzrostl meziměsíčně zhruba o 300 mil Kč., čili o necelé dvě desetiny procenta. Vypadá to, že se platilo převážně kreditními kartami, zatímco v roce 2012 spotřebitelé preferovali neúčelové půjčky.

V prosinci se stejně jako v průběhu loňského roku nedařilo především prodejcům potravinářského zboží a čerpacím stanicím. Spotřebitelé natankovali meziročně o 5,2 % méně pohonných hmot (za celý rok –3 %) a ukazuje se, že dávají přednost jiným způsobům dopravy. Statistiky přepravy osob autobusy tomu nasvědčují, když se v loňském roce od druhého čtvrtletí začaly počty přepravených osob meziročně zvyšovat, a to především u linkové vnitrostátní dopravy. Navíc spotřeba nových automobilů je stále nižší, což tlačí na pokles poptávky po pohonných hmotách.

Za celý rok prodej v maloobchodě vzrostl meziročně o 1 %, což je proti poklesu v roce 2012
(-1,1 %) určitě úspěch. V letošním roce by se prodej mohl ještě mírně zlepšit, k čemuž by měla dopomoci alespoň prozatím dobrá nálada spotřebitelů a v dalších měsících i pokračující ekonomické oživení.

Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank

 

Jeden komentář: “Maloobchod v prosinci mírně zpomalil, celý rok 2013 ale zakončil s grácií”

  1. Martin napsal:

    Proč vlastně devalvovala koruna:

    • aby se podpořila ekonomika a exportní aktivity ?
    • aby rostly maloobchodní tržby jako jeden z prorůstových faktorů ?

    Zdá se, že pánům z ČNB to nějak nevychází.
    A nebo měli naprosto jiný cíl -znehodnotit vklady obyvatelstva?
    Každý si o tom může udělat obrázek sám.
    Málem jsem zapomněl, vždyť nám vzrostl export (za to by se mohli pánové schovat). Těžko ale asi budou vysvětlovat, že podobně vzrostl i import
    a z velké části jde u obou údajů pouze o statistický výpočet/přepočet.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.