Letošní září mělo ve srovnání s minulým rokem o dva pracovní dny více, proto je meziroční porovnání komplikovanější. Bez pomoci vyššího počtu pracovních dnů prodali maloobchodníci pouze o 0,5 % více zboží než před rokem, což je oproti srpnu zhoršení (+1,3 %). Na druhou stranu srpen se pozitivně vyvíjel především pod taktovkou prodeje aut, zatímco ostatní maloobchod si nevedl nejlépe. V tomto směru se září mírně zlepšilo právě ve prospěch druhého segmentu.
Přesto prodeje aut zůstávají silné. V září se zvýšily o 3,3 %, bez očištění dokonce o 9,5 %. Tentokrát hovoří stejně i statistiky registrací nových vozidel, kterých meziročně přibylo téměř o 6 %. Automobilový průmysl se tedy postupně zvedá, a to nejenom u nás, ale i v Evropě.
Prodej potravin dny navíc nevylepšily. Maloobchod s potravinami opět klesl, tentokrát o 0,3 %. Za celé třetí čtvrtletí to bylo ale už jen o dvě desetiny, což je poměrně výrazné oživení oproti předchozím třem měsícům, čili i zde je vidět pozvolna se zlepšující trend. Špatné druhé čtvrtletí z hlediska potravin svítí i v peněženkách spotřebitelů, kteří za ně vydali necelých 19,9 % ze své celkové měsíční spotřeby (v prvním čtvrtletí to přitom bylo 20,4 %). Jinými slovy, Češi si kupují stále méně potravin než před rokem, utrácejí za ně více, ale zároveň jídlo není tou položkou v rozpočtu, která by ho v porovnání s minulým rokem nejvíce zatěžovala.
Prodeje elektroniky (převážně přes internet), oblečení, obuvi a výrobků pro domácnost dopomohly k růstu prodejů nepotravinářského zboží o 5,1 %. Statistiky platebních karet ukazují, že počet transakcí i objem plateb se ve třetím čtvrtletí zvýšil jak v mezičtvrtletním, tak v meziročním srovnání. I to ukazuje na růst aktivity spotřebitelů, jejichž důvěra v ekonomiku se navíc nadále zlepšuje.
Za první tři letošní čtvrtletí je maloobchodní prodej na stejné úrovni jako minulý rok. Tržby se ale o 0,8 % snížily a mírný pokles se dá očekávat i pro celý rok. Příští rok by ale tržby maloobchodníků mohly postupně vzkvétat s tím, jak se ekonomice začne dařit lépe, vzroste poptávka po práci a zlepší se disponibilní příjmy domácností.
REKLAMA
Ing. Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank