Čtvrtek 20. června. Svátek má Květa.

Maloobchod – nezbývá než čekat a doufat

Investice 04.04.2013 | 15:02 0 Komentářů

Maloobchodníkům klesly v únoru tržby po očištění o nižší počet pracovních dnů podle Českého statistického úřadu meziročně reálně o 1,7 %. Bez kalendářní úpravy se maloobchodní prodeje propadly o 4,7 %. Ve srovnání s lednem, kdy se bez prodejů aut maloobchodu relativně dařilo, si prodejci pohoršili o 1,3 %.

Únorové registrace nových automobilů napověděly, že se maloobchodníkům v druhém měsíci letošního roku pravděpodobně příliš dařit nebude (meziroční pokles o 22 %). Ostatnímu sortimentu se ale v lednu podle původních, nerevidovaných dat relativně dařilo (v porovnání s minulým rokem se zvýšil zájem o potraviny i nepotravinářské zboží). Když k tomu přičteme lepší náladu spotřebitelů, tak i přesto, že se Češi zatím stále necítí na dražší nákupy, jsou dnešní výsledky maloobchodních prodejů spíše zklamáním.

V únoru bylo necelých 600 tisíc lidí bez práce a podíl nezaměstnaných osob tak vzrostl na 8,1 %. To je sice o 0,9 procentního bodu více než v únoru 2012, trh práce se ale částečně stabilizoval (meziroční zhoršení stejné jako v lednu). Na obnovení důvěry domácností je to ale málo, přesto –  podle konjukturálního průzkumu – vzrostla spotřebitelská důvěra z lednových –27,8 přes –22,3 v únoru na –20,8 v březnu. Zdroj síly pro boj spotřebitele s dalšími ekonomickými nástrahami tak zůstává utajen. Co může Čechům částečně zvyšovat radost, je vědomí vyšších úspor, což ale maloobchodu a celé ekonomice nepřidá. V posledním čtvrtletí loňského roku totiž domácnosti uspořily o téměř 30 % více než o rok dříve (zhruba 90 mld. Kč). Jejich disponibilní důchod vzrostl ale pouze o necelá 2 %, z každé obdržené stokoruny tak domácnosti ušetřili 16 Kč. V třetím čtvrtletí minulého roku to bylo 10 Kč a o rok dříve 12 Kč. Vklady na účtech u bank vzrostly v meziročním srovnání v posledním kvartále minulého roku nominálně o 3,54 %.

V únoru nejvíce strádali prodejci automobilů a potravin (meziroční pokles o 7,1 %, respektive o 5 %). Nedařilo se ale ani prodejcům nepotravinářského zboží. Tentokrát není na vině srovnávací základna, která v dalších měsících začne navíc meziročnímu srovnání spíše škodit. Již tradičně se dařilo internetovým prodejcům, kde zhruba třetinu tvoří prodej elektroniky. Spotřebitelé si pro tento sortiment zašli častěji i do kamenných obchodů.

Samotný maloobchod bez prodeje a opravy motorových vozidel a bez prodeje pohonných hmot klesl v únoru bez očištění o počet pracovních dnů o 3,1 %, což je druhý nejhorší únor v historii. Život se tak obchodníkům opět o něco ztížil.

Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.