Počet lednových registrací motorových vozidel naznačil, že i u nás, stejně jako takřka v celé Evropě, se zájem o nová vozidla vytratil. Únor nebude v tomto směru výjimkou a prodej nových aut se bude ještě spíše zhoršovat. Souvisí to nejenom s malým zájmem spotřebitelů, kteří v posledním konjukturálním průzkumu ukázali, že na nákup dražšího zboží si zatím netroufají, ale i s poklesem firemních výdajů.
Do nákupu nových automobilů se tedy zákazníci neženou. Opačně je to v případě veškeré elektroniky. Prodej počítačů, mobilních telefonů a dalšího zařízení vzrostl meziročně o 4,6 %. Přes internet spotřebitelé objednali meziročně dokonce o 23,7 % více zboží než před rokem. Když vezmeme v úvahu, že 35 haléřů z každé koruny utracené na internetu jde právě na nákup elektroniky, je zájem spotřebitelů o tyto výrobky více než markantní.
Celkově maloobchodníci utržili v lednu (bez prodeje a oprav motorových vozidel) o 0,4 % více než před rokem. V zásadě se pohled do struktury prodaného sortimentu nijak nezměnil. Prodej potravinářského zboží vzrostl reálně pouze mírně, vyšší ceny ale dopomohly prodejcům k lepším tržbám. Vývoj u nepotravinářského zboží je přesně opačný (tržby klesají, prodeje rostou).
Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank