Čtvrtek 24. září. Svátek má Jaromír.

Maloobchod – auta a internet drží prodeje nad loňskou úrovní

Investice 05.12.2013 | 13:06 0 Komentářů

Maloobchodníkům v listopadu klesly (po sezónním očištění) podle Českého statistického úřadu prodeje meziměsíčně o 0,8 %. V porovnání s minulým rokem se prodalo i kvůli nižšímu počtu pracovních dnů o 0,6 % zboží méně. Bez manka v kalendáři ale maloobchod vzrostl proti loňsku o 1 %. (Komentář GE Money Bank)

V říjnu se začínají poprvé v obchodech objevovat vánoční nabídky, kterými se nechá zlákat údajně zhruba polovina kupujících. Druhá polovina začíná s nákupem dárků spíše až v listopadu. Díky pohodlí a cenám dá pravděpodobně velká část spotřebitelů opět přednost nákupům přes internet. To je segment, který byl společně s prodejem aut v podstatě jediný, který maloobchodním prodejům v letošním říjnu pomáhal. Nicméně spotřebitelé do předvánoční nákupní horečky neskočili v tomto směru tak prudce jako minulý rok. Zatímco letos se prodej přes internet zlepšil meziměsíčně o 15 %, vloni to bylo o dvojnásobek (neočištěná data). Uvidíme, jak se listopadové zdražení promítne do prodejů v tomto segmentu. Je totiž možné, že část spotřebitelů přesune spotřebu do období povánočních slev. Na ty si vloni Češi vyšetřili zhruba třetinu kompletních vánočních útrat.

Prodej motorových vozidel a náhradních dílů vzrostl v porovnání s loňským listopadem o 3,9 %, byť statistiky registrací nových vozidel naznačovaly pokles, a to především kvůli poklesu prodejů Škodovek. Pro listopad je ale vývoj opačný, což by mohlo nahrát i maloobchodním datům. Opět uvidíme, jak kartami zamíchá dražší koruna, což se v cenách automobilů projevuje již nyní. Škodovky zdražily z důvodu dražších vstupů, ale i kvůli lepšící se poptávce o několik tisíc. Další výrobci by měli v tomto trendu pokračovat na začátku příštího roku.

Pohledem na potraviny i nepotravinové zboží se říjnovému maloobchodu nedařilo. Oba segmenty klesly meziročně o 0,9 %, respektive o 2,7 %. Méně se prodalo oblečení, obuvi, výrobků pro domácnost, elektroniky i drogerie.

Od začátku roku je zatím maloobchodní prodej přesně na úrovni roku 2012. Tržby se snížily o 0,8 %. Pomalý růst mezd a na české poměry vyšší nezaměstnanost bude pravděpodobně dusit spotřebu ještě několik měsíců. Nicméně poptávka se celkově zlepšuje (nyní především díky relativně optimistické náladě spotřebitelů) a v příštím roce by útraty domácností měly povzbudit ekonomický výkon.

Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.