CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

05. 12. 2013

0 komentářů

Maloobchod – auta a internet drží prodeje nad loňskou úrovní

 


 

V říjnu se začínají poprvé v obchodech objevovat vánoční nabídky, kterými se nechá zlákat údajně zhruba polovina kupujících. Druhá polovina začíná s nákupem dárků spíše až v listopadu. Díky pohodlí a cenám dá pravděpodobně velká část spotřebitelů opět přednost nákupům přes internet. To je segment, který byl společně s prodejem aut v podstatě jediný, který maloobchodním prodejům v letošním říjnu pomáhal. Nicméně spotřebitelé do předvánoční nákupní horečky neskočili v tomto směru tak prudce jako minulý rok. Zatímco letos se prodej přes internet zlepšil meziměsíčně o 15 %, vloni to bylo o dvojnásobek (neočištěná data). Uvidíme, jak se listopadové zdražení promítne do prodejů v tomto segmentu. Je totiž možné, že část spotřebitelů přesune spotřebu do období povánočních slev. Na ty si vloni Češi vyšetřili zhruba třetinu kompletních vánočních útrat.

Prodej motorových vozidel a náhradních dílů vzrostl v porovnání s loňským listopadem o 3,9 %, byť statistiky registrací nových vozidel naznačovaly pokles, a to především kvůli poklesu prodejů Škodovek. Pro listopad je ale vývoj opačný, což by mohlo nahrát i maloobchodním datům. Opět uvidíme, jak kartami zamíchá dražší koruna, což se v cenách automobilů projevuje již nyní. Škodovky zdražily z důvodu dražších vstupů, ale i kvůli lepšící se poptávce o několik tisíc. Další výrobci by měli v tomto trendu pokračovat na začátku příštího roku.

Pohledem na potraviny i nepotravinové zboží se říjnovému maloobchodu nedařilo. Oba segmenty klesly meziročně o 0,9 %, respektive o 2,7 %. Méně se prodalo oblečení, obuvi, výrobků pro domácnost, elektroniky i drogerie.

Od začátku roku je zatím maloobchodní prodej přesně na úrovni roku 2012. Tržby se snížily o 0,8 %. Pomalý růst mezd a na české poměry vyšší nezaměstnanost bude pravděpodobně dusit spotřebu ještě několik měsíců. Nicméně poptávka se celkově zlepšuje (nyní především díky relativně optimistické náladě spotřebitelů) a v příštím roce by útraty domácností měly povzbudit ekonomický výkon.

Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank

REKLAMA

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Automobilový start-up našel inspiraci mezi cheeseburgery

Britský automobilový start-up vynalézá dostupný elektromobil pro třetí svět. Nabízí zajímavá vozítka, ale netradičnější je v tomto případě způsob, jak budou vznikat i jak bude fungovat samotná firemní organizace. Inspiroval se při tom systémem řetězce McDonald’s.

Text: Karel Pučelík

Foto: Zdroj: helixx.tech

10. 05. 2023

automobily - parkoviště - automobilový průmysl

Jak moc ovlivnil koronavirus (nejen český) automobilový průmysl?

Evropský automobilový průmysl zaznamenal v dubnu nejhorší čísla prodejů nových aut za desítky let. Ztráty sčítají automobilky ve všech zemích EU (a nejen tam). V následujících měsících bude otázkou, jak pandemie a její důsledky ovlivní poptávku po autech. Objevují se však i hlasy, které v aktuální krizi […]

Text: Karel Pučelík

01. 06. 2020


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *