Sobota 24. října. Svátek má Nina.

Luxusní teréňák Range Rover slaví čtyřicátiny

Investice 17.06.2010 | 00:00 0 Komentářů

Range Rover vlastně založil kategorii luxusních SUV

Před pár desítkami let vypadal svět automobilů jinak než dnes. Na silnici patřily nízké vozy s pohonem buď předních nebo zadních kol a pohon čtyř kol byl vyhrazen off roadům, které na silnici vyjely jen tehdy, když se potřebovaly dostat z jednoho terénu do druhého. Pak ovšem přišel 17. červen roku 1970 a s ním vůz Range Rover – první všestranné luxusní vozidlo s pohonem 4×4 na světě.
Dnes se jeví, že ve Velké Británii vznikl vůz, který je jedním z nejvýznamnějších v historii motorismu a postupně do tohoto segmentu vozů vstoupili i další výrobci automobilů. Za všechny jmenujme například Toyotu a její Land Cruiser.
Myšlenka vyrábět tento vůz se zrodila v polovině padesátých let, když čelní představitelé automobilky Rover (je mimochodem jednou z nejstarších značek ve Velké Británii a původně, například jako pánové Laurin a Klemenent v Mladé Boleslavi vyráběla jízdní kola) zjisitli, že v USA roste poptávka po vozech s vyšší karosérií a pohonem všech čtyř kol. Původní prototyp nesl jméno Road Rover, ale již roku 1968 bylo rozhodnuto o jménu Range Rover.
První generace se dělala 26 let
Novinářům bylo auto představeno právě před čtyřiceti lety. Původně byl Range Rover třídveřový vůz. Pod kapotou byl benzínový osmiválcový motor o zdvihovém objemu válců 3,5 litru. Karosérie, kterou navrhli  Gordon Bashford, Spencer King a David Bach byla na žebřinovém rámu, nápravy byly tuhé a řidič měl k dispozici i redukční převodovku. Původní Range Rovery jsou dnes vzácné a moc se jich nedochovalo. Výroba prvního Range Roveru, který postupně prodělal větší i menší modernizace, pokračovala skoro čtvrt století – až do roku 1994, kdy ho nahradil  Range Rover II. Původní generace se ovšem ještě další dva roky vyráběla s označením Rang Rover Classic. Celkem se těchto vozů vyrobilo přes 317 tisíc kusů. #infobox

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.