Brno – Tržby „kamenných obchodů“ jsou měsíc od měsíce o něco hubenější. I když se lidí v Česku krize třeba osobně nedotkla, jejích důsledků se obávají. Každou korunu dvakrát obrátí, cenu podrobí zevrubnému zkoumání.
Což je postup, který vítají české internetové obchody. Řadu věcí totiž nabízejí levněji než kamenná konkurence. A jejich tržby proto neklesají tak jako u běžných obchodů. Naopak: Asociace pro elektronickou komerci dokonce odhaduje, že tržby internetových obchodů letos vzrostou o dvacet procent.
Lidé chtějí víc než jen novinku
„V meziročním srovnání sice vidíme mírný pokles, ale jen v jednotkách procent. Je vidět, že lidé už nenakupují tak spontánně jako dřív. Že víc porovnávají ceny. I to je nejspíš důvod, proč rostou naše prodeje bílé techniky. Lidé si navíc dokážou spočítat, že s úspornými moderními spotřebiči například ušetří na elektřině,“ konstatovala Jitka Součková, marketingová manažerka holdingu Obchodní-dům.cz a Kasa.cz.
Změny v chování zákazníků sledují i další prodejci. Lidé už méně často kupují věci jen tak pro radost. Jako například digitální fotoaparáty nebo mobilní telefony.