Pondělí 02. srpna. Svátek má Gustav.

Konec ničení silnic. Nové chytré váhy už kamiony neobjedou

Investice 22.04.2015 | 05:30 0 Komentářů

Stát rozmístí na hlavní tahy sto vah za 450 milionů, které za jízdy odhalí přetížené kamiony a samy pošlou údaje úřadům. Firmy to budou zkoušet objet, ale brzy zjistí, že je to zbytečné, říká expert.

Konec ničení silnic. Nové chytré váhy už kamiony neobjedou

Praha – Na českých silnicích a dálnicích výrazně ubude přetížených náklaďáků, které ročně poničí vozovky za stamiliony. Stát totiž plánuje v příštích šesti letech nakoupit chytré váhy, které příliš těžká vozidla okamžitě odhalí.

Chce jich pořídit stovku a zaplatit za ně zhruba 450 milionů korun. Jde o automatické systémy se speciálními čidly zabudovanými ve vozovce, které hned vědí, co přes ně přejelo. Vše se odehraje za jízdy, a kamion tak ani nebude muset zastavovat. Nyní musí policisté nebo celníci nákladní auto odklonit na odpočívadlo a tam hmotnost změřit na přenosné váze.

K trestání řidičů navíc máme – kupodivu jako jediný stát na světě – přísný zákon, který umožňuje údaje z inteligentní váhy použít bez dalšího přeměření rovnou k pokutování řidičů,  a dokonce i jejich zaměstnavatelů.

„K váze je připojena kamera, která umí zachytit registrační značku vozidla a jako důkaz pořídí i snímky celého auta včetně počtu náprav,“ vysvětluje dopravní expert Jiří Novotný z Centra dopravního výzkumu v Brně.

Data o porušení pravidel se z chytré kamery automaticky přenesou na úřad, v jehož regionu k přestupku došlo. Úředníci pak zahájí správní řízení a řidičům hrozí kromě odebrání tří bodů třicetitisícová pokuta, firma pak může zaplatit až půl milionu korun.

Váhy už několik let testuje Ředitelství silnic a dálnic u mýtných bran. Zatím však slouží jen k předvýběru přetížených aut, která si policie nebo celníci musí stáhnout z dálnice, převážit je a teprve potom případně pokutovat.

Vozidla váží také Centrum služeb pro silniční dopravu, kterou si jako servisní organizaci zřídilo ministerstvo dopravy. Ročně zváží více než dva tisíce vozidel a podle jejích statistik je téměř polovina z nich přetížená.

Plán chytré dopravy

Ministerstvo dopravy počítá s nákupem chytrých vah ve své nové koncepci rozvoje inteligentní dopravní elektroniky, kterou minulý týden schválila vláda.

„Pro snížení negativního vlivu přetížených nákladních vozidel na stav vozovek se uvažuje o nasazování systému dynamického vážení za jízdy,“ píše se v materiálu, který počítá s celkovými investicemi 17,5 miliardy korun nejen do silniční, ale i železniční, letecké a lodní dopravy.

Součástí plánu je i nákup chytrých kamer, radarů, laserů a také dynamických vah. Počítá se s nimi nejen na dálnice, ale i silnice I. třídy nebo do blízkosti lomů. Právě tam je totiž riziko přeplněných nákladních vozů a poničených silnic s vyjetými kolejemi největší. Smysl pak mají i váhy na státních hranicích a tranzitních tazích kvůli zahraničním kamionům.

Odborníci navrhují umístit stovku vah do jakéhosi „ochranného deštníku“ tak, aby na hlavních tazích pokryly strategicky důležitá místa a bylo obtížné se jim vyhnout.

Podle dopravního výzkumníka Martina Hájka z ostravské technické univerzity je přínos vah nezpochybnitelný. „Počet přetížených vozidel klesne o desítky procent,“ spočítal Hájek.

Speditéři podle něj sice napřed vymýšlejí, jak se váhám vyhnout, ale pak to vzdají. „Přijdou na to, že jedinou cestou je nepřetěžovat vozidla,“ dodal Hájek.

Silnice ničí auta s dřevem a kamením

Podle dopravců však nejsou potřeba kontroly na dálnicích, ale hlavně na okresních silnicích. Právě tam jezdí přetížené kamiony s dřívím, pískem nebo kamením. „I my bojujeme proti přetíženým nákladním vozidlům. Je to nekalá konkurence, na kterou doplácejí ti poctiví,“ říká Martin Felix, mluvčí sdružení českých autodopravců ČESMAD Bohemia.

Podnikatelé navíc místo velkého počtu dynamických vah, které se musejí každý rok kalibrovat, navrhují v boji proti přetíženým kamionům spíše častější použití mobilních vah. Ty jsou levnější a lze je operativně nasadit tam, kde je potřeba.

Počet kontrol mobilními váhami však klesá. Tedy alespoň u celníků, kteří střeží hlavně dálnice. Zatímco ještě před čtyřmi lety zkontrolovali dva a půl tisíce vozidel, loni to už nebyla ani tisícovka aut. Navíc jim váhy dosluhují, nyní jich mají sedm. „Jejich počet se v průběhu let postupně snižuje, vážení není naší prioritní činností,“ vysvětluje mluvčí celníků Jiří Barták.

Vážit na přenosném zařízení není jednoduché a nedá se provést všude. Je zapotřebí především rovný podklad.

Chytré váhy pomohou řídit provoz

Dynamické váhy přitom mohou kromě boje proti přetíženým vozidlům velmi dobře posloužit i k usměrňování dopravy, jako to dělají v západních zemích. Díky chytré elektronice umí upozornit nejen na hmotnost aut, ale změří i jejich rychlost a rozestupy. Dokážou tak do dopravního centra předat čerstvé informace o situaci v jednotlivých pruzích a dispečeři na to mohou rychle reagovat.

Například v Německu takto mohou ve špičce zrušit odstavný pruh a pustit do něj kamiony. „Rázem se ze tříproudé dálnice stane čtyřproudá. Mají to skvěle promyšlené a zorganizované,“ souhlasí mluvčí autodopravců Martin Felix.

Varuje však před možnou šikanou řidičů za drobná překročení povolené hmotnosti. Například pokud může tahač vézt 42 tun a jede s dvěma sty kilogramy navíc, měli by být podle Martina Felixe policisté a úředníci shovívavější než u někoho, kdo veze šedesát tun místo čtyřiceti.

Argumentuje také tím, že ne vždy může za přetížení řidič, přestože za náklad odpovídá spolu se svou firmou. Například v lomu mu naloží o tunu víc, ale kamení už se dá jen obtížně odebrat.

Automatickou váhu už tři čtvrtě roku zkoušejí ve spolupráci se Středočeským krajem i v třicetitisícovém Kolíně. Váhu, která patří kraji, umístili na výjezdu z města směrem k průmyslové zóně s automobilkou TPCA.

Vyměřili zatím jen tři pokuty za 49 tisíc korun, radnice ani kraj navíc dosud peníze nedostaly. Řidiči i firmy se zatím pokaždé odvolali a ani jedno správní řízení ještě neskončilo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.