CZK/€ 25.235 -0,12%

CZK/$ 23.616 -0,24%

CZK/£ 29.364 +0,02%

CZK/CHF 25.810 -0,65%

19. 10. 2014

0 komentářů

Každé auto už musí ukázat, že mu uniká vzduch z pneumatiky

 


 

Každé auto už musí ukázat, že mu uniká vzduch z pneumatiky

Praha – Všechny automobily, které od letošního 1. listopadu opustí výrobní linky a budou prodávány v zemích Evropské unie, už musí mít systém pro měření tlaku vzduchu v pneumatikách (TPMS). Nařizují to unijní normy ES 661/2009  a ECE-R 64.

Od této povinnosti si Evropská unie slibuje, že ročně ušetří více než miliardu litrů pohonných hmot a zhruba 4,8 milionů tun oxidu uhličitého. Stejné nařízení platí už od roku 2006 v USA a experti se shodují, že přispělo také ke snížení počtu dopravních nehod a zmírnění jejich následků.

Řidičům nebo provozovatelům aut s nefunkčním systémem monitorování tlaku v pneumatikách sice nehrozí pokuta, policie vyřeší takové zjištění na místě „domluvou“. Takový vůz ale pak na stanici technické kontroly nezíská oprávnění k dalšímu provozování na veřejných komunikacích.

Zmíněné normy schválila Unie v roce 2009. Už dva roky přitom platí, že výrobci musí novým systémem vybavovat typy aut, které byly do výroby schváleny po 1. listopadu 2012. Nyní – od letošního listopadu – je tedy čeká pouze rozšíření povinné montáže těchto systémů na všechna auta pro evropský trh.

REKLAMA

Na výběr jsou dva systémy

Výrobci mohou využít jeden ze dvou existujících systémů monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách (TPMS).

První z nich je označován jako přímý a vyžaduje montáž tlakových senzorů na disk nebo na vnitřek pneumatiky. Senzory jsou propojené i s ventilkem. Pokud dojde k úniku vzduchu, informace se ihned zobrazí na přístrojovém ukazateli před řidičem. Ten se dozví nejen to, z jakého kola vzduch uniká, ale i aktuální hodnotu tlaku. Výhodou je také to, že řidič dostane informaci o tlaku vzduchu ve stojícím voze ještě před jízdou. Drobnou komplikací je, že pokud řidiči využívají dvě sady kol (zimní a letní), musí mít senzor na všech kolech. Tento systém využívají například Citroën, Ford, Hyundai, Peugeot a Renault.

Levnější variantou, pro řidiče méně komfortní, je systém nepřímého monitorování. Montují jej všechny značky koncernu Volkswagen, tudíž i Škoda, dále pak také Mercedes a BMW. Systém využívá elektronických asistenčních systémů ESP a ABS, které měří rychlost otáčení kol a jejich vibrace. V principu jde o to, že nafouknutá pneumatika má větší obvod než ta, z níž vzduch unikl. Informace o úniku se k řidiči dostane později než u přímého systému. Po dofouknutí či výměně kola navíc musí řidič provést resetování.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *