Pondělí 21. června. Svátek má Alois.

Jaká je nová Fabia Combi? První test nové škodovky

Investice 13.01.2015 | 06:41 0 Komentářů

Premiérové dvě stovky kilometrů s nejnovějším modelem mladoboleslavské automobilky jsme ujeli ve Francii.

Jaká je nová Fabia Combi? První test nové škodovky

Nice (od našeho zpravodaje) – Třetí generaci vozu Fabia Combi nyní uvádí na trh mladoboleslavská Škoda Auto. Má navázat na 1,1 milionu svých předchůdců, které automobilka vyrobila od roku 2000, což je v segmentu malých kombíků rekordní číslo.

Ještě dříve než první zákazníci v tuzemsku si mohli vůz vyzkoušet novináři během mezinárodní prezentace na silnicích v okolí francouzského města Nice. Slunce, suchá silnice a teploty 14 až 16 stupňů nad nulou – to byly podmínky, při nichž ujel téměř 200 kilometrů s novou Fabií Combi redaktor online deníku Aktuálně.cz.

K dispozici jsme měli vůz vybavený čtyřválcovým benzinovým motorem 1,2, což je motorizace, která podle našeho názoru bude velmi žádaná například mezi mladými rodinami pro krátké i delší cesty. Auto by s ní mělo být schopné dosáhnout maximální rychlosti 182 kilometrů v hodině a spotřebovávat 4,7 litru benzinu na sto kilometrů jízdy.

Prostoru je dost

Předností mladoboleslavských automobilů je už dlouhá léta prostornost. Ani nový kombík v tomto ohledu nezaostává. Oproti svému předchůdci je nový model o devět centimetrů širší, o tři centimetry nižší a o jeden centimetr delší. V interiéru má naprosto stejný prostor jako u karosářské varianty hatchback. To znamená, že se ve voze vcelku pohodlně usadí čtyři lidé s výškou kolem 180 centimetrů. V takovém případě si sice ti vzadu nebudou moci natáhnout nohy, ale zároveň si ani neotlačí kolena, ani nebudou narážet hlavou do střechy.

Objem zavazadlového prostoru opět narostl. Uživatelé nové Fabie Combi mohou do kufru naložit celkem 530 litrů, tedy o 25 litrů více než do předchozí generace.

Kufr velký, jen vychytávky chybí

Po sklopení zadních sedadel se přepravní kapacita zvětší až na 1 395 litrů. Takto lze podle našeho měření přepravovat předměty o délce až 1,55 metru. Ložná plocha je nyní široká 96 centimetrů, což je téměř stejně jako u fabie druhé generace.

Pokud jsou opěradla zadních sedaček ve vzpřímené poloze, lze do zavazadlového prostoru naložit předměty dlouhé až 96 centimetrů a vysoké 57 centimetrů. Tento údaj platí, pokud chceme náklad zakrýt svinovací roletkou. Pokud ne, lze do útrob fabie nakládat krabice či jiné předměty s výškou do 84 centimetrů.

Páté dveře se otevírají do dostatečné výšky 190 centimetrů, vejdou se tudíž pod ně i lidé vyšších postav.

V kufru jsou také dva bytelné háčky na zavěšení nákupních tašek a několik přihrádek na uložení drobností jako třeba výstražný trojúhelník, lékárnička či vesta.

Až potud můžeme jen chválit. Přece jen je ale vidět, že fabia je vůz spadající do levnější kategorie než třeba octavia. Proto nelze momentálně nepotřebnou roletku ukrýt pod podlahu zavazadlového prostoru, proto také v kufru chybí táhla umožňující přímo z tohoto prostoru sklopení opěradel. Navíc, pokud chceme opravdu maximálně využít prostor za předními sedačkami, musíme nejprve sedáky (ty jdou i zcela vyjmout z vozu) odklopit směrem vzhůru a pak teprve skládat zadní opěradla.

Naše cestovní zavazadla kufr hravě pojal. Umíme si představit, že by se do tohoto prostoru bez problémů vtěsnaly i všechny potřeby dvou dospělých a dvou dětí cestujících na letní dovolenou k moři.

Po městě na „pětku“

S fabií jsme po pobřeží Středozemního moře v členitém terénu a ve většinou hustém provozu ujeli během šesti hodin necelé dvě stovky kilometrů.

Průměrná spotřeba se stále pohybovala pod hranicí sedmi litrů na sto kilometrů. Rodinně založený řidič bude ale určitě schopen stlačit tento údaj i o více než litr dolů.

Při ustálené padesátikilometrové rychlosti a zařazeném pátém rychlostním stupni motor spaluje méně než čtyři litry na sto kilometrů (nijak přitom neprotestuje), při devadesátce je to zhruba o litr více. Ujetí stokilometrové vzdálenosti dálniční rychlostí 130 kilometrů za hodinu pak znamená úbytek paliva z nádrže kolem 6,5 až 7 litrů.

Podvozek a odhlučnění

Během testování nás příjemně potěšily další dvě vlastnosti vozu – příjemně komfortně naladěný podvozek a výborné odhlučnění motoru. Jeho zvuk ve většině situací přehlušoval valivý hluk pneumatik. Je to dáno i velmi dobrým sladěním motoru a pětistupňové manuální převodovky. Při zmíněné padesátce ukazuje ručička otáčkoměru 2000 otáček za minutu, při stotřicetikilometrové 3000 otáček.

Podvozek se nám ale při přejezdu retardérů a odvodňovacích kanálů jevil o malinko tvrdší než v případě nové fabie ve variantě hatchback. Je to ale koneckonců logické. Konstruktéři museli pružiny a tlumiče dimenzovat tak, aby si poradily i s pytli cementu a dalšími chalupářskými potřebami naloženými do kufru.

Srovnání s konkurenčními automobily Renault Clio Grandtour a Seatem Ibiza ST naleznete zde.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.