Neděle 13. června. Svátek má Antonín.

IPO Manchesteru United pohledem analytika: Špatná investice

Investice 08.08.2012 | 10:32 0 Komentářů

Manchester United (NYSE:MANU) je sice výborný klub, ale špatná investice. Nemění na tom nic ani změny, které společnost chystá. Spíše naopak – jsem si teď dokonce jistější, že investovat do těchto akcií není vůbec dobré rozhodnutí. (Komentář Saxo Bank)

Detaily IPO

Výnosy z IPO plánuje Manchester United využít na snížení svého dluhu, který se do rozvahy společnosti dostal poté, co v roce 2005 Glazerovi přistoupili na účelový odkup akcií. Kdyby bylo prodáno 16,7 milionu akcí (10 procent z jejich celkového počtu) za cenu jedné v rozmezí 16 až 20 dolarů, ocenění klubu by se mohlo dostat na 2,6 až 3,3 miliardy dolarů. A to je dvakrát více, než co Glazerovi zaplatili před lety za celý klub.

Jelikož bylo oznámeno, že IPO bude sloužit k umazání dluhu, řekli byste si, že výnosy z něj budou použity na splátky úvěrů. Ale to se šeredně mýlíte! Vše je nastaveno následovně: klub prodá 8 333 333 akcií po 16 až 20 dolarech, které budou nakonec použity k umoření dluhů. A zbytek, tedy výnos ze zbývajících 8 333 333 prodaných akcií půjde do kapsy Glazerovým. Takže majitelé dluhu nehledají jen investory, kteří jim pomůžou snížit dluh. Naplní i jejich vlastní kapsy.

Poté, co Glazerovi dostanou za své akcie celkem 210 milionů liber, bude zhruba 100 milionů liber použito na snížení dosavadního dluhu ve výši 440 milionů liber. Snížení celkové výše úvěru bude pro klub znamenat nižší roční úroky, a mělo by tak zůstat víc peněz (snad) na hráče nebo třeba stadion.

Podle detailů IPO uvedených v tabulce č. 1 nám vychází, že se akcie bude pravděpodobně obchodovatv rozmezí 75 až 93 poměru P/E (s ohledem na odhadované zisky firmy v letošním roce). A to je STRAŠNĚ drahé na společnost, která v posledních letech neměla příliš atraktivní zisky nebo tržby. A je to drahé i na akcie firmy, jejíž byznys model je postavený na fotbalovém klubu. Tak vysoké ocenění prostě nedává žádný smysl.

Varovné signály

S podrobnostmi, které nám firma poskytla minulé pondělí, teď máme jasnější představu o tom, jak se bude klubu v roce 2012 dařit. A jak se dalo čekat, příliš mě to neohromilo.

Souhlasím ale s tím, že klub udělal jednu věc správně. Jde o oblast příjmů z reklamy, která zastřešuje sponzoring, maloobchod, reklamní předměty a licencované produkty (tvořící zhruba 35 procent z letošních tržeb).Tento segment nejspíše poroste i nadále, jelikož klub zrovna oznámil rekordní sponzorskou smlouvu s automobilkou GM, která byla ještě nedávno jedničkou na trhu.

I tak jsou ale tržby (reklamní, z vysílání a zápasů) silně závislé na tom, jak se zrovna družstvu daří na hřišti, a to zejména u příjmů z vysílacích práv a jednotlivých her (které klesly v porovnání s loňskem o 12 procent). Nejen tyto dvě oblasti jsou citlivé na výkony fotbalistů. Také příjmy z reklamy mohou klesat spolu se zhoršujícími se výsledky týmu.

Navzdory tomu, že v posledních letech rostly příjmy z reklamy, celkové příjmy budou zřejmě letos o 3,5 až 5 procent nižší než loni. Tržby firmy totiž hluboce klesly poté, co se klubu loni nepodařilo kvalifikovat do poslední fáze Ligy mistrů. Právě to ukazuje, jak citlivé jsou tržby na výkon týmu. S poklesem tržeb navíc vzrostly náklady na hráče a zaměstnance o 4 až 5 procent. To je první varovný signál! Tržby klesají, zatímco náklady rostou.

Druhým varovným signálem je výška slevy na dani, kterou klub v roce 2012 využil. Díky tomu, že byl daňový odpočet zhruba 27 milionů liber, se firmě podaří dostat do zisku. Daňová sleva je ale jednorázová záležitost a příští rok už klubu k zisku rozhodně nepomůže. Pokud by letos klub žádné slevy nedostal, nebyly by žádné zisky!

Třetím varovným znamením je, že provozní náklady rostou rychleji než výnosy. Rozhodujícím faktorem při provozování fotbalového klubu jsou platy hráčů. S tím, jak ve fotbalovém světě roste konkurence, velmi výrazně se zvedají i mzdy hráčů. Pokud se klubu nepodaří zrychlit růst výnosů oproti mzdám a dalším nákladům, bude to znamenat velký problém. To je ve světě financí základní.

Příliš drahá hračka

Akcie s nízkým či žádným růstem, jejichž poměr P/E je vyšší než 70? Ne, děkuji! Nejde totiž o firmu, která by své pole působnosti mohla rozšiřovat do nových regionů, zvýšit počet odehraných zápasů tím, že by hrál více ligových soutěží i mimo svou domovskou zemi, nebo založil sesterský tým někde jinde. Vysílací práva a tržby ze zápasů jsou jednoduše vázány na určitou úroveň. Hlavní faktor, který by mohl přinést nárůst zisků, je komerční hodnota značky. A to mi jednoduše nestačí k tomu, abych z toho dělal investici.

Sverrir Sverrisson, akciový analytik Saxo Bank

 


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.