Brno – Nikde tu nejsou hodiny. Čas je tajná veličina, o které se nemluví, abyste jí utratili co nejvíc. Stejně jako peněz, o které jde především.
Jsme v obchodním centru. Chrám komerce, chcete-li, v Brně. Obdobné ovšem stojí na okraji většiny velkých českých a moravských měst. V posledních letech se jejich podoba mění, i když cíl zůstává: udržet si zákazníky. Jsme v místě, v němž podle nejnovějších údajů analytiků Incoma Research i expertů Svazu obchodu nakupuje už drtivá většina Čechů.
„Je tu stálá teplota, stálé světlo. Všechno je čisté, světlé, bezpečné. Všimněte si toho vstupu – jako bychom přicházeli na náměstí. Vstupujeme na oběžnou dráhu přepychu pro každého,“ konstatuje marketingový odborník Petr Styx, když vcházíme do nákupního centra Olympia v Modřicích u Brna.
Právě tady je jasně vidět, jak se koncept nákupních center proměňuje. Před víc než deseti lety byla Olympia klasickou nákupní pasáží s hypermarketem a multikinem – prvním v Brně. Dnes je hypermarket vytlačený až na okraj, zato nákupní pasáž se změnila z přímky postupně v souvislý okruh.