Pátek 30. července. Svátek má Bořivoj.

Hbitý vytrvalec. První test nové Škody Fabia Combi na naftu

Investice 12.02.2015 | 06:02 0 Komentářů

Jen velmi obtížně bychom hledali chyby, nebýt nevhodných převodů pro jízdu po městě.

Hbitý vytrvalec. První test nové Škody Fabia Combi na naftu

Nová Škoda Fabia získala titul Auto roku nejen v Česku, ale například také ve Velké Británii. Najít na ní nějakou závažnější chybu tedy není jednoduché. Pokusili jsme se o to během týdenního redakčního testu, při němž jsme s karosářskou variantou combi ujeli téměř 900 kilometrů po tuzemských silnicích.

Vůz jsme využili například při cestě z Prahy na biatlonové závody v Novém Městě na Moravě, ale i při běžných jízdách po hlavním městě nebo na reportáže do míst vzdálených desítky kilometrů od redakce v pražském Karlíně.

K testování jsme získali automobil poháněný dieselovým motorem 1,4 TDi ve výkonnější variantě. Dynamiku vozu udělovalo až 77 kW, motor spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou.

V současnosti se jedná o nejdražší agregát, který si lze do fabie objednat. K dostání je s prostředním nebo nejvyšším stupněm výbavy. Cena začíná na 366 900 korunách.

Tato motorizace se tedy nestane prioritní volbou soukromých zákazníků, spíše o ní budou uvažovat firmy. Ty totiž může zlákat deklarovaná nízká spotřeba – v kombinovaném režimu pouhých 3,5 litru nafty podle Nového evropského měřicího cyklu.

Úsporná nejen na papíře

Po velkou část testu jsme se soustředili na to, o kolik se spotřeba zvýší v reálných podmínkách zimního provozu v Česku.

Nejúspornější je tato verze mimo městský provoz. Při několika cestách na trase Praha – Olbramovice na Benešovsku (a zpět) ukazoval palubní počítač průměrnou spotřebu 4,5 litru. Na této přetížené trase nemá moc smysl spěchat, občas se lze dokonce schovat v aerodynamickém stínu některého z četných kamionů, což samozřejmě uspoří nějaké ty desetinky litru paliva.

I na jiných trasách ale motor nespotřeboval o moc víc. Pod hranici pěti litrů se dokáže dostat prakticky každý řidič, díky čemuž lze o této variantě fabie combi mluvit jako o úsporném autě. Do nádrže lze načerpat 45 litrů paliva, postačí na zhruba 900 kilometrů.

Svižná dálniční jízda na hranici rychlostního limitu 130 kilometrů za hodinu znamená spotřebu těsně pod šesti litry na sto kilometrů. Ve městě pak spotřeba dosahovala šest až šest a půl litru.

Nevhodné převodové poměry

Soužití s testovanou verzí fabie combi v pražském provozu ovšem nebylo zcela bezproblémové. Důvodem jsou převodové poměry, které prakticky neumožňují jízdu povolenou městskou rychlostí 50 kilometrů za hodinu na pátý rychlostní stupeň. I při zařazené čtyřce totiž otáčkoměr ukazuje jen zhruba 1200 otáček za minutu a zvuk zpod kapoty prozrazuje, že to motoru není příliš milé.

Nebyli jsme moc spokojeni ani se zadrhávající se řadicí pákou manuální převodovky. Benzinové verze, s nimiž jsme už dříve jezdili při mezinárodní prezentaci ve Francii, rozhodně řadily lépe.

Jinak jsme si ovšem jízdu s nejmenším kombíkem tuzemské automobilky docela užívali. Z vozu je díky tenkým předním sloupkům velice dobrý výhled, auto také velmi ochotně zatáčí i díky nasazení (sériovému nasazení elektronického asistenčního systému XDS, který přibrzďuje vnitřní přední kolo v zatáčce a naopak urychluje otáčení vnějšího kola).

Líbila se nám i blesková reakce brzd i na poměrně mírné sešlápnutí brzdového pedálu.

Ještě praktičtější než dříve

Design vozu odpovídá současnému pojetí značky. Pro někoho je tedy fabia možná až příliš strohá a hranatá, což platí jak o exteriéru, tak interiéru. Ovšem většině lidí, se kterými jsme o tomto voze hovořili, se zamlouvá.

Škoda Fabia Combi je nyní ještě praktičtější než dříve. Potěší například velká odkládací schránka před spolujezdcem (je v ní dokonce i vyhrazené místo pro chlazení půllitrové láhve), výborně tvarované sedačky, jejichž dlouhý sedák podepře i stehna osob vyššího vzrůstu, a náležitě rozmístěná ovládací tlačítka.

V našem voze byl dotykový displej, na němž se zatím mohla promítat pouze navigace z připojeného mobilního telefonu. To se však již na jaře změní a zájemci dostanou i pevnou navigaci.

Mezi příjemné komfortní prvky, které jsme využívali, patřilo bezklíčkové odemykání a startování vozu. Ještě nedávno bylo novinkou také u superbu, vlajkové lodi automobilky, nyní je za dvanáctitisícový příplatek dostupné i pro fabii.

Nejsilnější zbraní fabie combi je logicky kufr. Nejde zdaleka jen o jeho objem přes pět stovek litrů, což je v kategorii městských automobilů unikátní hodnota.

Pod podlahou jsme měli uložené rezervní kolo, které maximální kapacitu 530 litrů o 25 litrů snížilo. Opravdový uživatel však ocení zejména praktické přihrádky po obou stranách kufru i upoutání lékárničky a výstražného trojúhelníku na snadno dostupném místě.

Chybí úložiště na roletu

Háčky, na něž lze zavěsit nákupní „igelitky“, jsou skutečně masivní a unesly by určitě více než jen pár pivních lahví.

Přivítali bychom ale úchyt na uložení svinovacího krytu zavazadlového prostoru, který jsme byli nuceni sejmout při cvičném stěhování LCD televizoru s obrazovkou o úhlopříčce 32 palců a další obří krabice.

Kdo chce převážet delší předměty, může sklopit opěradla zadních sedaček. Bez mezipodlahy, která se dodává za příplatek, vznikne – jak je u škodovek obvyklé – nepraktický schůdek. Přepravní kapacitu lze ale ještě zvýšit po vyklopení sedáků směrem vpřed či jejich úplnému vyjmutí z vozu. Není to úplně snadná manipulace, ale jednou za čas se to zvládnout dá.

Závěrečné hodnocení proto nemůže být jiné než pozitivní. Auto nyní ve své třetí generaci působí o poznání sportovněji a moderněji než předcházející generace fabie, což by mělo nalákat i větší množství privátních zákazníků. Zájem firem, kterým jde především o počítání nákladů, zřejmě zůstane konstantní.

Ti, kteří se zajímají, jak se svými parametry obstojí nová fabia combi v porovnání s konkurenty Renaultem Clio Grantour a Seatem Ibiza ST, mohou kliknout zde.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.