Neděle 13. června. Svátek má Antonín.

Firmy protestují proti minimální mzdě při průjezdu Německem

Investice 23.01.2015 | 14:05 0 Komentářů

Českým či polským dopravcům se nelíbí výklad, podle něhož se nově zavedená minimální mzda v Německu vztahuje i na projíždějící řidiče.

Firmy protestují proti minimální mzdě při průjezdu Německem

Praha – Povinnost zahraničních dopravců vyplácet řidičům projíždějícím přes německé území minimální mzdu platnou v Německu odporuje evropskému právu, domnívá se české ministerstvo dopravy. Uvedla to dnes mluvčí ministerstva Andrea Volaříková.

Proti zavedení německé minimální mzdy i pro zahraniční dopravce dnes vystoupila polská vláda. Česká strana zatím čeká na oficiální vyjádření německého ministerstva práce.

Německo zavedlo plošnou minimální mzdu teprve od letošního ledna, předtím ji stanovily jen kolektivní smlouvy pro některé profese. Každý zaměstnanec má nyní dostávat alespoň 8,50 eura (zhruba 236 korun) za hodinu.

Nejasné informace

„Dosavadní informace od německých orgánů ohledně rozsahu působnosti zákona a způsobech jeho vymáhání jsou bohužel nejasné a nekompletní, a proto se také ministerstvo práce a sociálních věcí, které je gestorem této problematiky, obrátilo na spolkovou ministryni práce a sociálních věcí s žádostí o vyjasnění,“ uvedla Volaříková.

Nárok na minimální mzdu 8,50 eura mají v Německu od začátku roku všichni zaměstnanci s výjimkou učňů a studentů připravujících se na zaměstnání a rovněž dlouhodobě nezaměstnaných v prvním půlroce po nástupu do práce. Za nedodržení minimální mzdy hrozí zaměstnavatelům pokuty v řádu desítek tisíc eur.

V tuzemsku nařízení kritizují zejména autodopravci. Zvýšení mezd by pro ně údajně znamenalo neúnosné zvýšení nákladů. Německá minimální mzda je totiž proti té české více než čtyřnásobná, a hodinová mzda tuzemského šoféra jí tak zdaleka nedosahuje.

Německo je výjimkou

Zavedení minimální mzdy i pro tranzitující řidiče kritizoval i europoslanec Pavel Svoboda (KDU-ČSL). Podle něj v takovémto případě není žádný obchodní vztah s německým zákazníkem a tranzitující dopravce není v přímé konkurenci domácím (německým) dopravcům. Zároveň dodal, že část německých zákazníků už po českých dopravcích požaduje potvrzení o tom, že svým řidičům německou minimální mzdu vyplácejí.

Kromě polských a českých dopravců mají vůči německé normě výhrady rovněž firmy z Maďarska, pobaltských zemí či dalších států východní části EU. Podle polských médií má však jejich požadavek podporu například i z Británie, Irska či Španělska.

Zástupci dopravců označují vztažení zákona na zahraniční přepravní firmy za diskriminační, protože jej žádná jiná evropská země neuplatňuje. Německo tím podle nich porušuje evropský princip volné dopravy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.