Pro představu, jak se za poslední roky automobilový trh v Evropě smrsknul, se můžeme podívat na roční kumulované registrace. Zatímco v roce 2010 se zde prodávalo téměř 14,5 mil. aut, nyní je to jen 11,7 mil., tedy o 2,8 mil. méně.
Ve staré patnáctce jsou nyní registrace nových aut pod maximem dosaženým v roce 2008 dokonce o téměř 3,5 mil. aut.
Recese, dluhová krize a následné oddlužování si vybralo daň v podobě dlouhého omezování nákupů zboží dlouhodobé spotřeby. Ukázalo se rovněž, že jednorázové podpory prodejů neměly delší efekt a pouze odložily pokles prodejů na později. A rovněž se ukazuje, že trh nových aut se zotavuje výrazně pomaleji než celé evropské hospodářství.
ČR si v kontextu EU letos vede o něco hůře, neboť za prvních devět měsíců se registrace snížily o více než 8 %, zatímco ty evropské o necelá 4 %.
Z dlouhodobého pohledu si však ČR v evropském kontextu rozhodně špatně nevede. Zatímco nové registrace za celou EU jsou nyní 19 % pod maximem, ve staré patnáctce 24 % pod maximem, v Německu 23 %, v ČR vidíme pokles pouze o necelých 13 %.
REKLAMA