Pondělí 28. září. Svátek má Václav.

Evropská regulace kartových poplatků – Spotřebitelé pochybovali a pochybují

Banky 26.07.2013 | 16:34 0 Komentářů

Často se setkáváme se snahou řešit regulací problémy na trhu finančních služeb. Spotřebitelé se domnívají, že tužší regulace bankovního systému jim bude prospěšná a všem nedostatkům, se kterými se potýkají, jednoduše zabrání. To ale nemusí být vždy pravda. (Komentář Sdružení českých spotřebitelů)

Ještě než dojde k samotné regulaci, měly by být pečlivě posouzeny dopady, které takové opatření může mít na spotřebitele. Například s ohledem na poplatky hrazené držitelem karty,“ sdělil tehdy Libor Dupal, předseda SČS, a dodal: „Postup Evropské komise považuje SČS za naprosto nepatřičný, protože nebyly doloženy studie dopadu regulace. A to i přesto, že to evropské orgány našemu sdružení písemně slibovaly.“ Je obecným pravidlem ekonomik volného trhu, že regulace se má přijímat až jako poslední krok, když samoregulační mechanizmy selžou. V oblasti bezhotovostního styku podle názoru SČS nebyly dosud dostatečně prověřeny procesy samoregulace. „Oceňujeme alespoň, že zamýšleným cílem Evropské komise je prospěch spotřebitele,“ dodává Dupal. Nicméně spotřebitel mnohdy za regulaci draze platí.

Informace SČS ukazují, že zkušenosti ze zemí, kde k regulaci mezibankovních poplatků na národní úrovni došlo, nepřinesly spotřebiteli nic pozitivního:

  • Obchodníci ušetřili na poplatcích, spotřebitelům ale nic navíc nedali a o ušetřené náklady si zvýšili svůj profit.
  • Bankovní domy si pak „ztrátu“ z krácených poplatků vybraly bohatě na spotřebiteli ve formě vyšších poplatků souvisejících s pořízením či používáním karty. Že v tomto směru naše bankovní domy „umí“, se asi nemusíme přesvědčovat.

Mnoho spotřebitelských organizací se nechalo přesvědčit, že předmětná regulace je ve prospěch spotřebitele a veřejně kroky Komise podpořily. Bohužel, deklarovaný prospěch pro spotřebitele je navrženou regulací hned na počátku zpochybněn. Předpis má totiž, samozřejmě zcela nehlášeně a „skrytě“, umožnit zcela nově následující:

Dosud měl obchodník zakázáno, aby si vybíral, které karty přijímá – tj. musí akceptovat všechny, bez ohledu na to, jak se u nich liší mezibankovní poplatek. Nové nařízení mu takový výběr umožňuje: sám se rozhodne, že bude např. brát od MasterCard či Visa jen bezkontaktní karty, které mají nejnižší mezibankovní poplatek. Služební karty bývají dražší, možná jimi všude nezaplatíme. Podobně prémiovými kartami, které nám dosud umožňovaly extra služby. Zhoršit se může výše ručení banky při zneužití karty atd.

Shrnuto: Jistota spotřebitele se navrženou regulací zhorší. Před nákupem si bude muset hlídat, zda svojí kartou zaplatí; anebo jich budeme nosit celý balíček. Alespoň jednu kartu snad prodejce akceptuje.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.