Průmyslová produkce ve třetím čtvrtletí letošního roku klesla meziročně o 2,3 %. Pokud se podíváme na dlouhodobé trendy, je obrázek ještě o něco horší. Při srovnání s průměrem roku 2005 je totiž letošní třetí čtvrtletí (které sice bývá obvykle nejhorším obdobím v rámci roku) oproti předchozím dvěma čtvrtletím horší o zhruba 10 procentních bodů. Stejnou situaci jsme tu měli i v roce 2008.
Naopak maloobchodní prodej, jakožto ukazatel domácí spotřeby, dokázal meziroční propad lehce ztlumit (-1,3 % oproti –2,4 % ve druhém čtvrtletí). Přesto důvěra spotřebitelů zůstává extrémně nízká, vklady na bankovních účtech rostou, domácnosti šetří a nenašli tak zatím vyšší optimismus pro své útraty. Snad vánoční období trochu v tomto směru pomůže.
Detailní čísla hrubého domácího produktu zatím nejsou známá, je ale zřejmé, že jedině čistý export brání silnějšímu propadu ekonomiky. Jeho odolnost proti vnějším vlivům ale není bezmezná, což ukazuje zpomalující automobilový průmysl. To se logicky projevuje i na tvorbě hrubé přidané hodnoty – nabídkový pohled na ekonomiku. Útěchou nám může být dnes zveřejněný výkon francouzské a německé ekonomiky. Ty v mezičtvrtletním srovnání překonaly odhady a shodně rostly o 0,2 %. Meziročně Německo přidalo 0,9 %.
Listopad ukázal, že česká ekonomika klesla mezičtvrtletně již popáté v řadě a poslední čtvrtletí na to nevyhnutelně naváže. Za celý rok tak předpokládáme meziroční pokles o 1,1 %. Příští rok bychom se mohli vrátit k mírnému růstu (+0,3 %).
Růst cen farmářů přidal v říjnu na intenzitě (meziročně +12,4 %), a to jak z důvodu poklesu srovnávací základny, tak kvůli dalšímu zdražování, jehož klíčovým tahounem je rostlinná výroba. Tlak na spotřebitelské ceny v tomto směru v dalších měsících nepoleví.
REKLAMA
Průmyslníci zvýšili ceny meziročně o 1,9 %. Rostly ceny energií, koksu a rafinovaných ropných produktů, chemických látek i potravin. Naopak stejně jako v minulých měsících zlevňují kovodělné výrobky, a tím i dopravní prostředky. V porovnání s předchozím měsícem ceny v těchto oblastech průmyslu ale začaly růst. Prostor pro motivaci poptávky po automobilech skrze nižší ceny tak může být již do jisté míry vyčerpaný.
Petr Gapko, hlavní ekonom GE Money Bank