Pátek 14. srpna. Svátek má Alan.

ECB nenadchla, na tahu je fiskální politika

Vývoj ekonomiky 13.03.2020 | 11:49 0 Komentářů

Nadějný příběh, který „rozehrála“ evropská ekonomika na začátku roku je pryč, i když jej budou ještě chvíli podporovat dobíhající měsíc dva stará data. S rozšířením koronaviru přichází reakce, které mění hospodářskou politiku i chování firem a spotřebitelů. Jestli ještě před několika málo týdny firmy uvažovaly, jak překlenou výpadek dodávek komponent z Asie, nyní už stojí před domácími (evropskými) důsledky v podobě komplikací v logistice, karantén zaměstnanců a někde i zavřených obchodů. Otázkou, která je možná úplně nejdůležitější a vlastně na ni nejde ani odpovědět je, jak moc se změní chování těchto firem a především pak spotřebitelů v reakci na současný vývoj. Ten totiž ovlivní i návrat do normálu, který nastane až koronavirová vlna pomine. A jak už ukázaly zkušenosti z posledních dvou recesí, negativní očekávání a s nimi spojená změna chování dokážou ekonomiku hodně zabrzdit i v dobrých časech.

Jestli jsou nějaká očekávání v tuto chvíli nad slunce jasná, tak to jsou ta, která mají finanční trhy. Ať už jde o poslední akciové výprodeje, indexy rizik nebo o vývoj úrokových a výnosových křivek. Trhy počítají s masivními ekonomickými důsledky koronaviru na světovou ekonomiku a čekají na silnou podporu ze strany centrálních bank v podobě snížení úrokových sazeb. Dokonce i od ECB, která si vlastně od poslední skutečné finanční krize žádný prostor ke snížení sazeb ani nevytvořila. Včera se proto rozhodla alespoň podpořit likviditu trhu tím, že do konce roku rozšířila svůj program nákupů dluhopisů o 120 mld. eur, a vedle toho i rozšířila svůj program půjček bankám. Je to samozřejmě likviditní vzpruha pro napjaté situace, ale sama o sobě k podpoře ekonomiky – jak ostatně ukazoval vývoj úvěrů v jednotlivých zemích eurozóny – stačit rozhodně nebude. Takže je nejvyšší čas začít rozmýšlet fiskální stimuly ještě dříve, než se negativní očekávání začnou promítat do vývoje trhu práce. Může se totiž stát, že obnova spotřebitelské důvěry (nebo přesněji nákupů) poté, co koronavirus „odnese“ čas, bude běh na hodně dlouhou trať.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.