Na první pohled to vypadá jako novinářská kachna. Ovšem myšlenka na to, že by se s umístěním a funkcí plynového a bzrdového pedálu v autě mělo něco udělat, se asi v japonské Toyotě zrodila právem. Právě potíže s plynovým pedálem, který obvykle umí ovládat v autíčkách na pouti už pětileté děti, totiž vloni připravily největší světovou automobilku o miliardy dolarů.
To, že jsou v autě tři pedály, kterými se ovládá spojka, brzda a plyn, ví v Evropě snad každý. Američanům stačí obvykle pro ježdění jen dva, protože drtivá většina aut tam má automatickou převodovku. (Třetí pedál tam ale bývá taky – obvykle zcela vlevo a aktivuje se jím parkovací brzda).
Desítky let lidé tento systém používali a nezdálo se jim na něm nic divného. Jenže přesto je hodně řidičů, kteří v krizové situaci (jak ukázal poslední rozbor nehod, které měly být zaviněny nechtěným zrychlování vozů Toyota) vůbec nebrzdí a naopak usilovně šlapou na plynový pedál.
Musí se pedály oddálit?
Podle některých vědců mohou být tyto problémy způsobeny například tím, že jsou pedály příliš blízko sebe. K tomu přistoupili mnozí výrobci aut po vzoru závodních aut. Tam totiž jednak závodníci rychle potřebují přesunovat pravou nohu z jednoho pedálu na druhý a někteří dokonce potřebují pro svůj jízdní styl dokázat sešlápnout současně pravou nohou jak brzdový, tak i plynový pedál. Samozřejmě, že i oni se pak občas dopustí chyby.