Praha – Češi jsou nyní při útratách rozvážnější, obsah jejich nákupních košíků se ale v porovnání s ostatními zeměmi zatím příliš nemění. To lze čekat až v průběhu letošního roku. Rozhodně prý nebudou „škudlit“ na dětech a zatím chtějí dál nakupovat kvalitní zboží nehledě na vyšší cenu.
„Co se týče osobní spotřeby, lze z výzkumu vysledovat tendence k zodpovědnějšímu nakládání s penězi, příklon ke spoření a větší opatrnost lidí v utrácení, i když většina dotazovaných uvedla, že dosud nemusela regulovat své výdaje,“ vyplývá z výzkumu agentury OMD pro LBBW Bank, kterého se zúčastnilo dohromady 531 respondentů.
Podle výsledků studie Barometr Cetelem 2009 hodnotí český spotřebitel svoji současnou situaci známkou 4,7 na stupnici od 1 do 10. „Po dvou letech, kdy se Česká republika pohybovala nad prahem 5 bodů, se v tomto roce očekává pokles zájmu spotřebitelů utrácet. V porovnání s ostatními evropskými zeměmi však vychází hodnocení Čechů stále jako jedno z nejlepších, a to dokonce i při srovnání s evropským průměrem,“ uvádí generální ředitel Cetelemu Václav Horák.
Příklon k levnějšímu
Razantnější změnu v nákupních košících zákazníků zatím nezaznamenaly ani jednotlivé obchodní řetězce. Podle Evy Karasové z tiskového oddělení Tesco zákazníci chtějí šetřit a jsou opatrnější při nákupech – snaží se je více plánovat a nekupovat zbytečné věci.