Neděle 01. srpna. Svátek má Oskar.

České zbraně jsou stále žádanější. Export je rekordní

Investice 14.05.2015 | 14:53 0 Komentářů

Do zahraničí loni zamířily české zbrojní výrobky v hodnotě 11,8 miliardy korun. Letos se očekává další navýšení.

České zbraně jsou stále žádanější. Export je rekordní

Praha – Zbrojařské firmy působící v České republice dosáhly v minulém roce rekordních exportních výsledků. Do zahraničí zamířily výrobky v hodnotě 11,8 miliardy korun. Odhad celkové bilance za rok 2014 vypracovala tuzemská Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu. Přesné výsledky zveřejní ministerstvo průmyslu a obchodu v červnu.

Jde přitom o reálný export, což znamená, že tato statistika vývozu vojenského materiálu je již očištěna o exporty produktů, které pak byly následně dovezeny zpět. V praxi jsou to například komponenty pro obrněné vozidlo Pandur, které se nejdříve vyvezly do Rakouska, a hotový výrobek následně zamířil zpět.

Uvedených 11,8 miliardy korun je rekordní suma a navíc jde o meziroční navýšení o více než 55 procent. V roce 2013, který byl dosud rekordním, činila vývozní bilance 7,6 miliardy korun. Růst exportu zbrojního materiálu pokračuje již tři roky v řadě, současný objem je více než čtyřnásobný oproti stavu před deseti lety a za poslední čtyři roky narostl o více než sto procent.

Hlavním důvodem tak velkého nárůstu je podle šéfa asociace Jiřího Hynka stále se zvyšující konkurenceschopnost tuzemských firem se zahraniční konkurencí. „Během minulé finanční krize totiž velká část zbrojařských firem prošla zásadní restrukturalizací a zefektivnila svoji činnost. Díky tomu umí zákazníky zaujmout velmi dobrým poměrem kvality a ceny svých výrobků,“ komentuje. Navíc jim podle Hynka pomáhá i současný kurz koruny vůči světovým měnám a zhoršená bezpečnostní situace ve světě.

Tradičně největšími exportéry zbrojního materiálu jsou výrobci klasických ručních zbraní a munice, konkrétně Česká zbrojovka Uherský Brod či vlašimský producent střeliva Sellier & Bellot. Nejčastěji výrobky tuzemských zbrojovek míří do jihovýchodní Asie či na Blízký východ, tradičním odbytištěm jsou také některé africké země.

Zvýšení tržeb potvrzuje rovněž Aero Vodochody. „Naší divizi Defence & MRO se dlouhodobě daří významně přispívat k celkovému pozitivnímu vývoji tržeb, což dokazuje skokový růst v letech 2013 až 2014 o 42 procent,“ uvádí mluvčí Aera Tomáš Cícha. Navíc Aero očekává v dalších letech nárůst tržeb o miliardy díky tomu, že prodá bojové letouny L-159 americké firmě Draken a irácké armádě. Navíc chystá zavést výrobu nového cvičného letounu L-39NG.

Podle Hynka je reálné, že také letošní rok bude pro tuzemské podniky znamenat další navýšení exportní bilance, byť nárůst už nejspíše nebude tak velký jako mezi lety 2013 a 2014.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.