Sobota 12. června. Svátek má Antonie.

Češi se bojí budoucnosti stále méně

Makro 25.03.2013 | 14:48 0 Komentářů

Souhrnný indikátor ekonomického sentimentu, který měří náladu mezi podnikateli a spotřebiteli, vzrostl v březnu podle Českého statistického úřadu z únorových –2,6 bodu na –2,4 bodu. Samotní podnikatelé si v březnu mírně pohoršili, spotřebitelé naopak věří ekonomice nejvíce od července 2011 (komentář GE Money Bank).

V únoru průmyslníci ukázali, že je pro ně budoucí vývoj poptávky hůře čitelný. Téměř dvě třetiny z nich odpovídalo, že se zájem o jejich výrobky v příštích třech měsících nezmění. Méně podnikatelů z řad výrobců věřilo v budoucí růst zakázek, na druhou stranu méně bylo i těch, co očekávalo další zhoršení situace. Celkově se změnou „zakázkové“ nálady hodnocení poptávky v průmyslu v únoru zlepšilo. Mnohem raději bychom ale viděli, kdyby se tak dělo díky většímu počtu odpovědí v kolonce růst. Březnový průzkum ukázal, že hodnocení celkové poptávky zůstalo meziměsíčně v podstatě na svém. V dalších dnech uvidíme (až budeme znát detailní výsledky průzkumu), jestli mají průmyslníci (co se týče odbytu) více jasno. Pozitivní určitě je, že práce by pro zaměstnance mělo být více, než výrobci očekávali před měsícem, a tím by se mohla zlepšit i zaměstnanost.

Možná právě proto se v březnu spotřebitelé alespoň z ekonomického pohledu cítí bezpečněji než před měsícem. Nicméně ve vzduchu je stále mnoho otazníků. Jedno je ale zatím zřejmé. Ačkoliv jsou spotřebitelé největšími optimisty od července 2011 (hodnota příslušného indikátoru vzrostla meziměsíčně o 1,5 bodu na –20,8 bodu), na vyšší útraty se zatím necítí (v březnu stejně jako v únoru nehodlali pořizovat větší nákupy). Jak se ve skutečnosti přenese menší deprese domácností do spotřebitelského chování, uvidíme v následujících dnech. Maloobchodní tržby budou první opravdovou zkouškou spotřebitelských konjukturálních dat. Z registrací nových vozidel víme, že minimálně v tomto směru nebudou pravděpodobně výsledky nijak valné. Prodej ostatního zboží by ale mohl překvapit.

Ing. Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.