Středa 23. června. Svátek má Zdeňka.

Černý pátek vytáhl z Američanů méně peněz než loni

Investice 01.12.2014 | 12:40 0 Komentářů

Odborníci se neshodnou, zda je meziroční pokles tržeb dobrou, nebo špatnou zprávou z pohledu stavu ekonomiky.

Černý pátek vytáhl z Američanů méně peněz než loni

New York – Tržby v amerických kamenných a internetových obchodech od čtvrtečního Dne díkůvzdání do první adventní neděle podle odhadů meziročně klesly o 11 procent na 50,9 miliardy dolarů (přes bilion korun). Výsledky předběžného výzkumu zveřejnil deník The New York Times.

„Ačkoli mnozí prodejci nabídli stejně výrazné slevy online i v obchodech, internet více zákazníků než loni v průběhu čtyřdenního volna nenalákal,“ cituje deník Federaci retailových prodejců (NRF). V průměru nakoupil zákazník přes internet zboží za 159,55 dolaru, což je více než desetiprocentní pokles v porovnání s loňskem.

Celkem utratili Američané během čtyř dnů v průměru 380,95 dolaru na osobu. To je meziročně o 6,4 procenta méně.

Špatná, nebo dobrá zpráva?

Odborníci nedokážou tento jev jednoznačně vysvětlit. „Výsledky by mohly naznačovat, že je tu stále poměrně vysoký počet Američanů, kteří recesi ještě nepřekonali,“ říká šéf NRF Matthew Shay. Samotný Černý pátek – Black Friday – podle něj může začít ztrácet na důležitosti, protože prodejci slevové dny zavádějí kvůli konkurenci se stále větším předstihem. Shay zároveň připouští, že sezona slev dále pokračuje a lidé možná čekají na ještě výhodnější nabídky.

Objevují se ale i zcela opačné názory. Ty tvrdí, že pokles v prodejích během letošních čtyř výprodejních dnů ve skutečnosti signalizuje silnou sezonu – ekonomika totiž posiluje, a lidi se už proto o extrémní výprodeje tolik nezajímají, píše internetový portál NBC News.

Láká hlavně elektronika

K akci zvané Černý pátek – Black Friday – se letos připojili i někteří prodejci v Česku. Vyšší zájem jim sám o sobě přináší už první adventní víkend.

Českým obchodníkům se tržby o prvním adventním víkendu zvýšily oproti běžnému období až o desítky procent. Nejvíce se prodávala elektronika a drobné domácí spotřebiče, ale i sladkosti na Mikuláše a adventní ozdoby, uvedly firmy.

V řetězci s elektronikou Euronics se nejvíce prodávaly televizory, které o víkendu spolu s počítači představovaly 80 procent obratu prodeje, třetí nejprodávanější kategorií jsou mobily. Ve srovnání s loňským začátkem adventu ale Euronics zaznamenal asi sedmiprocentní pokles, protože minulý rok lidé více nakupovali kvůli intervenci ČNB na oslabení české koruny.

Podle mluvčí řetězce Albert Judity Urbánkové tržby v adventním období jsou asi o čtvrtinu vyšší, než je průměr roku. V porovnání s loňskem by pak měly být zhruba stejné. „Největší nápor zákazníků již tradičně očekáváme poslední adventní víkend. Spousta zákazníků si nechává nákupy dárků až na poslední chvíli. Z toho důvodu jsme také přizpůsobili pracovní dobu našich prodejen tak, aby si mohli nakoupit i lidé, kteří jsou v předvánočním čase velmi vytížení,“ uvedla.

Zboží z e-shopů zmizelo za pár minut

Nejžádanější zboží se ve slevových akcích tuzemských e-shopů během Černého pátku vyprodalo již během několika málo minut. E-shop Mall.cz zaznamenal nárůst tržeb oproti čtvrtku o 120 procent, Kasa.cz o dvě třetiny. CZC.cz dosáhlo na Černý pátek rekordních obratu.

„Zaznamenali jsme případ, kdy byl notebook v počtu 80 kusů vyprodán dokonce do tří minut od spuštění slevy. Podobně tomu bylo i v případě 100 kusů jedné z televizí, po které se zaprášilo do 20 minut,“ uvedl marketingový ředitel CZC.cz Kamil Demuth.

„Nejlépe se prodávaly mobilní telefony a hračky. Velký nárůst je dán mimo jiné i tím, že se Kasa.cz zapojila do akce Black Friday a nabídla zákazníkům stovky položek s výraznými slevami až 83 procent,“ řekla ředitelka Kasy Andrea Čižmářová.

Blížící se Vánoce i chladné počasí se projevily na víkendovém nárůstu tržeb Slevomatu.cz zhruba o 15 procent. Na zvýšení se vedle internetového prodeje podílely i prodejny v pražských obchodních centrech Nový Smíchov a Chodov.

Konec roku je pro obchodníky tradičně nejdůležitější období v roce. Jen v internetových obchodech Češi před letošním Štědrým dnem utratí podle odhadů rekordních 21,5 miliardy korun, což je meziroční nárůst o 15 procent.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.