CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.707 +0,19%

CZK/£ 29.516 +0,05%

CZK/CHF 26.084 +0,21%

03. 12. 2019

0 komentářů

Black Friday na český způsob

 

Lidé by při nákupech neměli sledovat výši slev, které jsou mnohdy zavádějící. Spíše by se měli orientovat podle koncových cen. Ty je vhodné srovnávat na internetu s dalšími nabídkami u jiných obchodníků.

Loading



 

Ve Spojených státech po svátku Díkůvzdání je zvykem vyrazit do obchodů na nákupy. Obchodníci se toho pokouší využít marketingovou akcí Black Friday, kdy se výrazně zvyšují tržby. Obrazně řečeno můžeme říci, že je snahou obchodníků dostat zisky ze záporných červených čísel do kladných černých čísel. Popularita Black Friday se postupně rozšířila za hranice Spojených států a dorazila i do České republiky.

České pojetí Black Friday se výrazně liší od amerického. Mnohé české obchody nemají Black Friday pouze jeden den, ale slaví ho celý listopad a mnohdy deklarují, že levnější ceny až do Vánoc již nebudou. Odlišností, na které si v České republice musíme dát pozor, je však daleko víc. První analýzy letošního Black Friday nám dokonce naznačují, že byl plný podvodů.

Podle projektu Hlídačshopů.cz, který monitoruje největší české e-shopy, se mnohé produkty nikdy neprodávaly za původní přeškrtnuté ceny. Jedná se tedy o ceny zcela fiktivní, které slouží k vytvoření vysokých procentuálních slev. Jinými slovy obchody fiktivně navyšují své původní ceny, aby vzápětí mohly ohromit své zákazníky výrazným cenovým rozdílem.

Největší prodejci na internetu se letos chovali seriózně. E-shopy Alza a Mall zdražily v rámci Black Friday pouze jednotky produktů. E-shop CZC dokonce neměl ani jeden takový prohřešek. Naopak e-shop T.S.Bohemia během Black Friday fiktivně navýšil původní cenu u 653 produktů. Společnost Mountfield zas měla o Black Friday v akci 163 produktů s průměrnou slevou 63 procent. Ve skutečnosti však slevy dosáhly v průměru pouze úrovně 26 procent.

REKLAMA

Dalším prohřeškem obchodníků je, že využívají doporučenou maloobchodní cenu k výpočtu slevy. Když se však podíváme na údaje přímo u výrobců, zjistíme, že nekorespondují s tím, co deklarují obchodníci. Rovněž jsou známé případy, kdy časově omezené výhodné nabídky jsou po ukončení Black Friday výhodnější než v jeho průběhu.

Štěpán Křeček, hlavní ekonom BH Securities

 

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Co přinesla dohoda o brexitu

Co zatím přinesla brexitová dohoda

„Britské i evropské firmy si musí zvykat na nové uspořádání po odchodu Spojeného království z Evropské unie. Ačkoli smlouva ze závěru minulého roku nepřinesla žádná drastická opatření, problémové okamžiky přece jen nastaly a nastávají. Komplikace však nemusí brexit znamenat jen pro ekonomiku, ale i politický život v […]

Text: Karel Pučelík

03. 02. 2021

Brexit přechodné období 2020

Británie vstoupila do přechodného období

Na konci ledna Velká Británie vystoupila z Evropské unie. Ačkoli podporovatelé odchodu z unie již událost v poměrně velkém stylu oslavili, země ještě nemá zdaleka vyhráno. Po dlouhých jednáních o samotném vystoupení bude následovat ještě řada dalších.

Text: Karel Pučelík

04. 02. 2020

Správa rozpočtu podle Talmudu

Finančně odpovědný člověk pracuje každý měsíc s větším či menším přebytkem peněz. V případě absence dlouhodobého plánu však může tento přebytek využívat špatně. Jaký je středně až dlouhodobý přístup k majetku podle židovského talmudu? 

Text: David Martan

02. 02. 2017


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *