CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.663 -0,22%

CZK/£ 29.501 -0,13%

CZK/CHF 26.030 +0,03%

22. 01. 2015

0 komentářů

Banka chce peníze za růst franku, klienti se budou bránit

 


 

Banka chce peníze za růst franku, klienti se budou bránit

Praha – Silné a hlavně naprosto nečekané posílení švýcarského franku z konce minulého týdne může mít za následek právní spory mezi firmami, které zprostředkovávají obchody na měnovém trhu, a jejich klienty.

Příkladem je klient velké mezinárodní finanční instituce Saxo Bank, který minulý čtvrtek přišel podle banky o více jak milion korun. On s tím ale nesouhlasí, uznává jen zhruba třetinovou ztrátu a je připravený se bránit proti chystanému vymáhání. Saxo Bank reaguje, že postupovala spravedlivě a přesně podle obchodních podmínek. Jde o případ, který může změnit pravidla fungování celého odvětví v Česku, podobně postižených klientů banky je víc. 

Klient Saxo Bank, který si přeje zůstat v anonymitě, vypráví svůj příběh z minulého čtvrtka takto: přes den, když švýcarská centrální banka nečekaně zrušila provázání kurzu franku s eurem, byl původně jeho obchod vypořádán na kurzu kolem 1,1 EUR/CHF, banka po něm ústy osobního bankéře chtěla doplatit zhruba 40 tisíc korun s tím, že tato částka se ještě může mírně změnit.

„Normálně vás systém do ztráty nepustí, ale v této mimořádné situaci jsem s tím souhlasil a slíbil, že ztrátu uhradím,“ říká a dodává, že přišel také o 250 tisíc korun, které na účtu ten den měl.

REKLAMA

Extrémní situace

Po konci obchodního dne mu pak přišla ze Saxo Bank zpráva, že kurz byl u všech klientů Saxo Bank přepočítán na průměrný, tedy na 0,9625. Banka tak po klientovi nyní nežádá oněch původních zhruba 40 tisíc, ale 936 tisíc korun. O víkendu pak ze Saxo Bank dorazil mail, že na této sumě banka trvá a že ji chce uhradit do pátku do 11 hodin. Suma narostla při zdánlivě nízké změně kurzu tak dramaticky proto, že klient banky obchodoval na tzv. páku, tedy velmi rizikově s použitím krátkodobého úvěru, který zvyšuje případný zisk, ale také právě i případnou ztrátu.

Bankéř mu pak v pondělí pohrozil, že pokud sumu včas neuhradí, předají jeho dluh exekutorské firmě. Klient ale s nově vypočtenou výší dluhu nesouhlasí. Na to dostal reakci, že se s ním spojí právní oddělení banky. „Nyní tedy čekám, s čím přijdou. Předpokládám, že budou trvat na uhrazení celé té požadované sumy. Nevím ale, proč by můj obchod měl být přepočítán na průměrnou cenu, když mi systém i bankéř přes den říkali, že byl obchod vypořádán s pro mě výhodnějším kurzem. Jsem připraven se bránit u soudu,“ říká muž, který podle svých slov obchoduje s měnami už třináct let a takto mimořádnou situaci ještě nezažil.

„Jednalo se o opravdu extrémní pohyb trhu. Jsem v oboru již 30 let a nikdy jsem nic podobného neviděl. Mnoho bank a makléřů je ve stejné pozici,“ přidává finanční ředitel Saxo Bank Steen Blaafalk. Dál už ale pohled jednoho z klientů jeho banky nesdílí, domnívá se, že banka postupovala spravedlivě.

Spravedlivé? Nestandardní?

„Saxo Bank má právo upravit ceny v souladu se všeobecnými obchodními podmínkami. Na trhu byla velmi nízká likvidita (všichni chtěli prodávat, nikdo nakupovat – poznámka redakce), což způsobilo velký rozdíl mezi cenami. Naše politika nejlepšího provedení nám nakazuje, abychom zobchodovali všechny příkazy spravedlivým a nestranným způsobem. Abychom toto zajistili, museli jsme přepočítat všechny provedené tržní příkazy, abychom stanovili objemově váženou průměrnou cenu,“ vysvětluje Blaafalk postup banky.

REKLAMA

„Tento postup rozhodně není standardní. Jelikož to nebyla chyba klientů, ale chyba brokera, který si neobstaral potřebnou likviditu,“ hodnotí kroky banky zkušený obchodník s měnami, který si nepřál být jmenován.

Počet klientů Saxo Bank v Česku, kteří nyní řeší stejnou věc, se budu počítat minimálně na desítky, banka jejich počet specifikovat nechce. Nespokojení klienti Saxo Bank už se formují na odpor třeba na diskusním fóru serveru FXstreet. Blaafalk ale říká, že se s nimi pokusí dohodnout a je mu jasné, že někteří klienti nebudou schopni zaplatit celé sumy. Jak s jejich dluhy Saxo Bank naloží, ale zatím nespecifikoval. „Banka kvůli tomu utrpí ztráty. Ale i kdyby náhodou došlo na nešťastnou situaci, že se Saxo Bank nepodaří získat zpět žádnou z těchto mimořádných částek, banka bude stále splňovat všechny regulatorní požadavky na objem kapitálu,“ říká Blaafalk.

Soudy a ČNB

Nyní se tedy čeká na to, jak tvrdě Saxo Bank bude vyžadovat splacení dluhu, který vznikl po přepočtu na průměrnou cenu. Pokud na úhradě bude trvat, dá se očekávat právní bitva. „I když je v současné době obtížné se k věci konkrétně právně vyjadřovat, lze nicméně říct, že klienti vycházeli z informací, že jejich účty se nemohou dostat do záporu, tedy že dojde k realizaci obchodů dříve, než se přiblíží jejich konto nule. Stav, kdy se najednou dostali třeba i do ztráty milion korun, je tak pro ně nepřijatelný,“ říká právník Petr Němec ze serveru Hromadné žaloby.cz, na kterého se zmíněný klient Saxo Bank se svým příběhem obrátil.

„To platí o to víc, pokud dostali informaci, že jejich transakce byla provedena, ale pak byla zpětně cena transakce změněna, a to v neprospěch klienta, což jim způsobilo závažnou újmu. Půjde tedy především o to, zda ze strany Saxo Bank mohlo vůbec k něčemu takovému dojít, a za druhé, zda byli klienti o takových rizicích pravdivě a úplně informováni,“ dodává Němec.

Podle Ondřeje Hartmana, zakladatele serveru FXstreet, který se na obchodování s měnami specializuje, je správnost vypořádání transakcí věcí regulačního orgánu, v našem případě České národní banky. „Podle mého názoru už ze strany regulátorů probíhají kontroly a uvidíme, jaké to bude mít dopady,“ tvrdí Hartman s tím, že události minulého čtvrtka navždy ovlivní podmínky v odvětví.

Tomu u nás podle jeho odhadu holduje kolem 20 tisíc lidí. Někteří obchodují každý den a nezřídka se tím i živí. Hartman také poukazuje na to, že naprostá většina brokerských společností svým klientům po čtvrtečním katastrofickém vývoji švýcarského franku záporné zůstatky na účtech odpouští.

Česká národní banka v článku popsaný případ prošetří, pokud se na ní klient obrátí, řekla Kateřina Bartůšková z tiského oddělení centrální banky. „Pokud Česká národní banka zjistí nedostatky v činnosti pobočky Saxo Bank, vyzve jí ke zjednání nápravy. Pokud by Česká národní banka na základě provedeného šetření učinila závěr, že zjištěné nedostatky v jednání pobočky vznikly v přímém důsledku nedostatků ve vnitřním řídicím a kontrolním systému Saxo Bank, upozorní na tuto skutečnost dánský orgán dohledu,“ říká Bartůšková.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *