Sobota 24. července. Svátek má Kristýna.

Avia má nového vlastníka, Indové už našli kupce

Investice 30.03.2015 | 16:00 0 Komentářů

Žádnému z posledních majitelů letňanské automobilky se nepodařilo prodeje nastartovat a získat nové trhy.

Avia má nového vlastníka, Indové už našli kupce

Praha – Společnost Avia má nového vlastníka. Indická společnost Ashok Leyland firmu podle zveřejněné zprávy pro akcionáře prodala za necelých jedenáct milionů dolarů (zhruba 280 milionů korun) nespecifikovanému zájemci. Se zprávou přišel indický deník The Economic Times.

Indové získali výrobce menších nákladních vozidel v roce 2006 za zhruba trojnásobnou částku. Firmu před tím ovládala korejská skupina Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat a získat nové trhy. Výroba byla ukončena v roce 2013.

Prokurista Avie Vít Šubert o prodeji zatím nic neví. „O těchto věcech se rozhoduje v Londýně,“ říká. Firma dál dodává náhradní díly a udržuje výrobní areál.

Není jisté, co nový vlastník firmy Avia Ashok Leyland Motors získává. Podle obchodního rejstříku má firma základní jmění přes dvě miliardy korun. Účetní hodnota majetku byla v roce 2013 více než 700 milionů korun, za poslední dva roky ale mohlo dojít ke změnám. Hlavním aktivem je výrobní závod v pražských Letňanech.

Avia ještě v roce 2012 plánovala velký růst. Nové trhy měly výrobu zvýšit ke třem tisícům vozů ročně, tedy k hranici, která by zajistila ziskovost do té doby ztrátové firmy. Šlo o velmi ambiciozní plán. V roce 2012 se totiž v Letňanech poprvé po deseti letech podařilo vyrobit víc než tisíc vozů.

Konkrétně jich bylo 1003, ale většina z nich byla jen karosérie a podvozek bez motoru. Ty odebírala americká firma Smith Electric, která na dovážené podvozky přidávala své elektromotory. O tohoto zákazníka ale Avia přišla a poptávka opět spadla na maximálně desítky vozů měsíčně.

V létě 2013 bylo rozhodnuto o ukončení výroby, většina z dvou set zaměstnanců dostala výpověď. Tržby v roce 2012 dosáhly téměř 700 milionů korun, v roce 2013 už jen čtyřicet milionů. Ztráty se dlouhodobě pohybovaly v řádu stovek milionů ročně.

Výroba v poslední dekádě byla o dva řády nižší než na konci osmdesátých let, kdy vzniklo až 17 tisíc vozů ročně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.