Čtvrtek 04. března. Svátek má Stela.

Autobusy musí být bezpečnější. Řidiče pohlídá asistent

Investice 29.03.2014 | 20:40 0 Komentářů

Na nové předpisy Evropské unie jsou již tuzemští výrobci Iveco a Evobus připraveni.

Autobusy musí být bezpečnější. Řidiče pohlídá asistent

Vysoké Mýto, Holýšov – Bezpečnost autobusů mají od příštího roku povinně zvýšit elektronické asistenční prvky, od roku 2017 pak i lepší ochrana při nárazu. Na nové normy Evropské unie jsou již čeští výrobci autobusů připraveni, ujišťují zástupci společností Iveco Bus Vysoké Mýto a Evobus Holýšov.

Od roku 2015 musí výrobci dodávat autobusy pro dálkové trasy s například s elektronickým asistentem hlídajícím bdělost řidiče či systémem pro udržení vozidla v příslušném jízdním pruhu.

O dva roky později se pak zpřísní pravidla pro test odolnosti skeletu při převrácení. Ochrana cestujících podle normy ECR 66/01 se testuje tak, že autobus je shozen z římsy vysoké osmdesát centimetrů na bok a pak se měří vzniklé deformace. Zatímco dosud se takto testoval prázdný autobus, od roku 2017 bude muset být zatížen polovinou užitečné nosnosti. 

„Už v loňském roce jsme náš nejprodávanější typ autobusu Crossway upravili tak, aby nové normy splňoval,“ uvádí Jiří Vaněk, ředitel Iveco Product Development & Engineering Bus. Současně výrobce přizpůsobil elektroinstalaci ve voze tak, aby mohly být instalovány příslušné bezpečnostní asistenční systémy. Termín těchto úprav se shodoval s nutnou přestavbou motorové části vozu kvůli nově zaváděné exhalační normě Euro VI.

Výrobní postupy při zavádění nových typů už změnila také firma Evobus, která v západočeském Holýšově připravuje skelety autobusů značek Mercedes-Benz a Setra pro konečnou montáž.

Pevnější ocel a speciální profily

„Jednotlivý typ autobusu je ve výrobě mnoho let a není snadné v průběhu výroby něco měnit,“ říká mluvčí Evobusu Zuzana Scheyderová-Kubániková. Proto například autobus Mercedes-Benz Citaro má tuhost karosérie odpovídající normě pro rok 2017 již od začátku své výroby v roce 2011. Stejně tak je tomu u autobusů Setra řady ComfortClass a TopClass, které přišly na trh vloni a předloni.

Podle Vaňka z Iveco Bus musí být skelet karosérie na určitých místech vyztužen. Aby se však příliš nezvyšovala hmotnost, která by se logicky projevila na vyšší spotřebě paliva, musel výrobce použít pevnější typy oceli a speciální profily jednotlivých nosníků.

Pásy i kyvadlo

Na vyšší bezpečnost autobusů se Evropská unie výrazněji zaměřila po řadě tragických nehod na přelomu tisíciletí. V Česku k nim patří nehoda patrového autobusu u Nažidel, při níž zahynulo 20 lidí.

Už deset let například platí povinnost používat v zájezdových autobusech bezpečnostní pásy. Ty mají především zamezit tomu, aby cestující z vozu po nárazu vypadli.

Do budoucna se připravuje i další zpřísnění bezpečnostních předpisů. Například má být povinný i nárazový test kyvadlem proti místu řidiče. Ten je již řadu let povinný pro nákladní vozy. Někteří výrobci autobusů – včetně Evobusu – již tento test dobrovolně provádějí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.