CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.663 -0,22%

CZK/£ 29.501 -0,13%

CZK/CHF 26.030 +0,03%

11. 06. 2014

0 komentářů

Auto si samo zavolá o pomoc. Česko nechce odložit eCall

 


 

Auto si samo zavolá o pomoc. Česko nechce odložit eCall

Praha – Zástupci Hasičského záchranného sboru České republiky chtějí v nejbližší době iniciovat jednání s tuzemskými výrobci automobilů, aby již příští rok začali do svých modelů montovat modul systému eCall.

Ten je schopen například při havárii samočinně aktivovat záchranné složky odesláním textové zprávy na linku 112 a udat jim i přesnou polohu nebo typ vozidla – tedy i v případě, že řidič ani ostatní lidé v havarovaném autě nejsou schopni sami komunikovat.

V Česku by tak systém mohl začít fungovat v původně navrhovaném termínu, tedy od poloviny příštího roku. Nikoliv až v roce 2017, jak nedávno rozhodla Evropská komise.

Hasiči jsou připraveni

Ukázka akceschopnosti systému se ve středu uskutečnila před pražským Kongresovým centrem, kde se koná konference European Space Solutions.

REKLAMA

„Pokud alespoň v tuzemských autech tento modul bude, my jsme připraveni spustit eCall už příští rok,“ ujišťuje Luděk Prudil z Hasičského záchranného sboru. Hasiči ale ještě musí modernější technikou vybavit některé své dispečinky.

Podporu hasičům vyjadřuje i ministerstvo dopravy. „Česká republika je názoru, že by měl být systém zaveden co nejdříve,“ říká náměstek ministra Karel Dobeš. Domnívá se rovněž, že po zavedení nouzového systému začnou vznikat nové aplikace, které budou právě této služby využívat, podobně jako u satelitních navigací.

„V současné době se diskutuje o pilotním mezinárodním projektu, který by eCall využil při silniční přepravě nebezpečných nákladů,“ uvádí náměstek konkrétní příklad.

ÚAMK: Neodkládejme to

Také Ústřední automotoklub ÚAMK, na jehož dispečink bude systém rovněž napojen, je přesvědčen, že není důvod spuštění systému odkládat.

REKLAMA

„Je spočítáno, že po plošném zavedení by se každý rok v Evropě ušetřilo 2500 lidských životů, které nyní vyhasínají při dopravních nehodách. V České republice by šlo o zhruba 70 lidí ročně,“ říká mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Rakouské zkoušky podle něho prokázaly, že díky eCallu se záchranáři na místo nehody dostávají minimálně o desítky sekund dříve, což může být často rozhodující. Navíc, v mnoha případech jde o ještě podstatně větší urychlení doby příjezdu rychlé pomoci. „V současné době se totiž zhruba třicet procent smrtelných dopravních nehod odehraje na odlehlých silnicích a v noci, kde dlouho trvá, než někdo nehodu vůbec zaznamená,“ vysvětluje mluvčí.

Rychlé zavedení systému eCall do praxe požadují podle Siroty také Němci, Rakušané, Slovinci a několik dalších zemí.

Dvě tlačítka v Citroënu

V České republice již podobnou službu přesně rok nabízí značka Citroën. V jejích vozech C5, C4 Picasso a modelech řady DS jsou již z výrobního závodu nainstalovaná dvě tlačítka.

Při zmáčknutí prvního z nich, označeného montážním klíčem, se klient dovolá do servisu. Druhé tlačítko SOS ho spojí se záchranáři. Může si tedy přivolat pomoc při lehčí nehodě, ale také při nějaké zdravotní indispozici. 

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *