Velmi dobrá nálada spotřebitelů spolu se zlepšující se finanční situací domácností vrací spotřebitelům chuť nakupovat právě zboží dlouhodobé spotřeby, kam nepochybně patří i auta.
Je však otázkou, nakolik stojí za téměř rekordními prodeji nových aut na tuzemském trhu čeští spotřebitelé a nakolik je místní trh letos pod vlivem zahraničních zákazníků.
Asi přesnější obrázek o ochotě nakupovat nám proto nakonec dávají výsledky obchodu bez motoristického segmentu. Ty se v posledním měsíci zvýšily o necelých pět procent, zatímco celý obchod vykázal vzestup o 7,5 %. V případě aut šlo dokonce o nárůst téměř 14 %.
Zájem spotřebitelů se stále – kromě aut – soustřeďuje na elektroniku, která díky rychlému pokroku a silné konkurenci nezdražuje ani po devalvaci.
Na straně obchodníků stále posilují internetové obchody, jimž tržby rostou dvojciferným tempem. Rychlost, široká nabídka a pohodlí při nakupování mění nákupní zvyky spotřebitelů směrem k novým technologiím.
REKLAMA
Solidních výsledků obchodu se dočkáme i ve zbytku roku. Růst tržeb však už nejspíše nebude tak oslnivý, protože zafungují vysoké srovnávací základy ze závěru loňského roku, kdy nákupy po devalvaci začaly poprvé prudce růst.
Petr Dufek
Analytik ČSOB