Úterý 15. června. Svátek má Vít.

Auta pro Číňany? Touží po speciálním volkswagenu

Investice 28.04.2014 | 17:54 0 Komentářů

Lidé s vyššími příjmy preferují evropské vozy. Čínská auta jsou levnější, takže méně majetní jim odpustí i jistou technickou zaostalost.

Auta pro Číňany? Touží po speciálním volkswagenu

Peking, Šanghaj (Od reportéra Aktuálně.cz) – Ještě před deseti lety převažovala na silnicích čínských měst kola. Od té doby se jejich počet stále snižuje. „Mladí už nechtějí vyrážet do provozu na kolech ani na motocyklech, všechny lákají osobní auta,“ říká Danning Wang, pracovník reklamní agentury v Pekingu a tamní rodák.

Na vozovkách dvou nejvýznamnějších měst Číny, tedy Pekingu a Šanghaje, vidíme už v drtivé většině automobily. Občas si na křižovatkách povšimnete skútrů, ještě řidčeji jsou zastoupena kola.

Auto je tu mezi mladou generací společenská nutnost, oproti Česku přitom zatím neexistuje trh s ojetými vozy. Osobní auta jsou vesměs nová, maximálně do pěti let od výroby. Starší, mnohdy dýmající a nevzhledné, zde vidíme hlavně nákladní vozy, jen o trochu lépe jsou na tom dodávky.

Na kapotách osobních automobilů vidíme prakticky stejná loga jako například v Praze. Jde hlavně o značky evropských a japonských koncernů, hojně zastoupena jsou také auta korejské značky Hyundai. Vozy čínských koncernů jsme v Pekingu a Šanghaji téměř neviděli.

Koneckonců ani samotná doprava se v čínském velkoměstě příliš neliší od Evropy. I když pár výjimek se najde – třeba při odbočování doleva máte přednost před auty jedoucími v protisměru přímo.

Jedničkou je speciální model od Volkswagenu

Podle posledních zveřejněných měsíčních statistik je v současné době nejprodávanějším osobním autem na čínském trhu Volkswagen Lavida. To je speciální model vyvinutý pro Čínu a také zde vyráběný. V podstatě jde o zmenšený model Passat, ovšem částečně s technikou první generace Škody Octavia.

Druhá příčka patří Fordu Focus – stejně jako VW Lavida jde o sedan. Třetím nejprodávanějším je další model Volkswagenu nazvaný Santana. Čtvrtá příčka patří modelu Buick Excelle – tento produkt amerického koncernu General Motors není ale ve skutečnosti ničím jiným než sedanem odvozeným od evropského Opelu Astra. Páté místo na trhu patří SUV Volkswagen Tiguan.

Osobní automobily vyráběné v továrnách čínských firem a s jejich logy v první desítce nejprodávanějších aut nenajdeme. A ve druhé desítce pouze jeden – Haval H6.

Čínská auta míří na venkov

„Je to logické – drtivá většina aut se prodává na východním pobřeží, kde je větší kupní síla. Lidé si chtějí dopřát něco lepšího a zahraniční auta mají prostě lepší zvuk. Vůbec největší pak ta z Evropy a zejména z Německa. Čínské vozy se tedy prodávají hlavně ve vnitrozemí,“ vysvětluje Tomáš Kotera, který pracuje jako tiskový mluvčí Škoda Čína v Pekingu.

Čínská auta jsou levnější, a tak jim část lidí odpustí i jistou technickou zaostalost. „Odstup za evropskými, americkými a japonskými standardy se ale postupně snižuje. „Proto je nutné neustále přicházet s novými modely a technologiemi, které Číňané – s podobně neomezeným přístupem k informacím, jako máme v Evropě – ocení a zaplatí,“ vysvětluje jeden z manažerů Volkswagenu v Číně, který však nechce být jmenován, protože není oprávněn hovořit s médii. Právě fakt, že Škoda uvedla na čínském trhu novou octavii se zpožděním, byl podle něho příčinou propadů prodejů této značky v loňském roce. „Oni to vědí a raději si počkají na novou,“ dodává.

Na zlepšující se kvalitu čínských aut ukazují i dojmy redaktora online deníku Aktuálně.cz, když porovná návštěvu mezinárodního autosalonu v Šanghaji před třemi lety a letošního v Pekingu. Ubylo zápachu z lepidel, ubylo okopírovaných modelů a naopak přibyla snaha poukazovat na bezpečnostní prvky a ekologické pohony.  

Škodě pomáhá Volkswagen

Česká značka Škoda má podle Kotery štěstí, že je součástí koncernu Volkswagen. Ten v Číně působí již od poloviny osmdesátých let a má zde obrovské jméno. Vždyť každý zná první generaci vozu Santana, kterou využívali všichni šanghajští taxikáři.

Volkswagenu podle čínských prodejních statistik patří první místo mezi značkami s podílem přes 13 procent,  druhý Hyundai má necelých šest procent a třetí Toyota méně než pět procent.

Škodovka zaujímá 19. pozici s podílem zhruba 1,3 procenta. Přesto i ona má v Číně přes tři stovky dealerů a plánuje růst prodejů – během příštích čtyř let na půl milionu kusů ročně, tedy více než dvojnásobek současných prodejů.

Plány to nejsou nereálné. Letos Škoda uvádí do prodeje novou generaci modelu Octavie a blíží se premiéry dalších důležitých vozů – kromě Fabie hlavně Superbu číslo tři a také velkého SUV.

Hodně místa vzadu

Číňané mají stále zájem o automobily s velkým prostorem vzadu. „Oni prostě chtějí mít dojem limuzíny, i když cestují jen sami nebo případně ve dvou a dozadu usednou jen zcela výjimečně,“ vysvětluje Kotera.

Audi zde jako první začalo prodávat model A6 ve verzi Long, následovala i prodloužená „A4“. Postupně tento příklad následovali všichni. A tak jsme mohli na výstavišti v Pekingu vidět prodloužené Peugeoty 308 či Citroëny C4 a mnoho dalších vozů. A musí to být sedan, protože jen tříprostorová karosérie je i podle kreseb zdejších dětí to jediné správné auto.

Nemusí to ale trvat navěky. Už nyní v Číně velmi rychle stoupají prodeje hatchbacku Volkswagen Golf a v luxusnějším segmentu Audi A3, Škoda se koneckonců také rozhodla uvést na zdejší trh Rapid Spaceback.

A také umělé natahování aut může jednou skončit. Bohatší Číňané, kteří si chtějí dopřát skutečně něco kvalitního, si totiž podle odborníků objednávají modely značek, které se v Číně nevyrábějí. V případě české Škody, která zde vyrábí prodloužené SUV Yeti, jde o kratší verzi tohoto vozu – přestože je kvůli dovozním přirážkám navíc o dost dražší než čínský Yeti.

Dalším dováženým modelem z Česka do Číny je Superb, ovšem kombi. Kombíky na zdejších ulicích téměř nezahlédnete. Jenže čínské rodiny s dětmi, které mají ve svém okolí evropské kolegy a sledují, v čem odjíždějí na víkend, se prý postupně nechávají inspirovat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.