Neděle 20. června. Svátek má Květa.

Armand Peugeot dal automobilům volant. Zemřel před 100 lety

Investice 01.01.2015 | 08:58 0 Komentářů

Rodina Peugeotů podnikala již od 16. století. Armand založil specializovanou továrnu na auta v roce 1896 v Lille.

Armand Peugeot dal automobilům volant. Zemřel před 100 lety

Přesně 2. ledna 2015 je výročí sta let ode dne, kdy zemřel zakladatel jedné z nejstarších dosud existujícících automobilových značek.

Armand Peugeot byl členem slavné rodiny Peugeotů, která začala s podnikáním už v 16. století. Nejprve se věnovali zemědělství, následně tkalcovství, výrobě olejů, papíru a kartonu. V roce 1810 předci Armanda Peugeota přestavělia svůj obilný mlýn ve vesnici Vandoncourt na malou továrnu vyrábějící válcovanou ocel a další ocelové výrobky.

Armand se narodil 26. března 1849, vystudoval technickou univerzitu v Paříži a začínal s výrobou bicyklů. V roce 1889 s Leonem Serpolletem sestrojil parní tříkolku. O rok později, s použitím Daimlerova motoru, zkonstruoval Peugeot první benzinový vůz.

Brzy poté se ale ctižádostivý Armand názorově rozešel se svým bratrancem Eugénem a v roce 1896  založil ve francouzském městě Lille v roce 1896 vlastní společnost Société Automobiles Peugeot. Ta už se věnovala výhradně výrobě automobilů. Motor jejich automobilů byl umístěn dopředu a k řízení se poprvé začal používat volant. Jejich auta také měla gumové (tehdy ale ještě ne vzduchem plněné) pneumatiky.

Jeho firma v letech 1906 až 1915 vyráběla kompaktní vozy Lion Peugeot, ještě před první světovou válkou vznikl také nejmenší typ Bébé BP1, jehož autorem byl italský konstruktér Ettore Bugatti.

Svůj odbyt ale nalezly i luxusní šestiválce. Když Armand Peugeot odcházel v roce 1913 z vedení firmy, byla značka největším francouzským výrobcem automobilů s produkcí 10 000 vozů. Vyráběly se v nově otevřené továrně v Sochaux.

Lev přišel až po smrti otce zakladatele

Tehdy ještě vozy značky Peugeot nebyly označovány tradičním lvíčkem, přestože se tento emblém již od poloviny 19. století objevoval na čepelích pil a nářadí, ale také na mlýncích na kávu, bicyklech a dalších výrobcích, které na trh dodávaly další továrny rodinného impéria Peugeotů.

Teprve od třicátých let dvacátého století se lev natrvalo usadil i na předních maskách vozů Peugeot.

Největšího rozmachu Peugeot docílil po druhé světové válce. V roce 1974 firma dokonce koupila 30 procent akcií Citroënu (založen 1919) a o dva roky později se obě automobilky spojily do koncernu PSA, který je dnes po Volkswagenu druhým největším evropským automobilovým výrobcem.

Mezi známé modely Peugeotu se řadí například vůz s označením 205. V letech 1983 až 1997 bylo vyrobeno 5,3 milionu těchto vozů a jeho sportovní varianta 205 GTi je dodnes vyhledávána mezi milovníky sportovní jízdy.

Ještě výraznějších prodejních čísel dosáhl Peugeot 206, kterého se do roku 2010 jen ve Francii vyrobilo 6,8 milionu vozů. Celkem čtyři modely značky (504, 405, 307 a 308) získaly prestižní ocenění evropského vozu roku.

Od roku 2005 se nejmenší auta koncernu PSA, vyrábějí spolu s Toyotou v automobilce TPCA u středočeského Kolína. V současnosti jde o model Peugeot 108.

Koncern PSA tvořený Peugeotem a Citroënem se ale v posledních letech potýká s finančními problémy. Například za rok 2012 společnost ohlásila rekordní ztrátu ve výši přes pět miliard eur. Loni ztrátu snížila na 2,3 miliardy eur. V roce 2014 se rozhodla problémy řešit za pomoci čínského investora. Firma Dongfeng nyní drží 14 procent akcií, další akcie jsou ve vlastnictví francouzského státu a podíl má nadále rodina Peugeotů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.