Kunovice – „Celkem tu je přes 15 kilometrů kabelů,“ procedí kudrnatý muž přes šroubovák v zubech. V trupu torza letadla bez křídel jich pracuje zevnitř a zvenčí celkem deset. Občas se kolem mihnou dámy s lejstry, sem tam někdo i přes zákaz projede halou na kole.
„My, co líp vypadáme, chodíme přes den. Klempíři dělali přes noc,“ žertuje slováckým přízvukem prošedivělý muž. Na „čumáku“ letadla právě propojuje jeden z nesčetných chumlů desítek a stovek drátků. „Je to kvůli zrychlení dodávky,“ zvážní trochu Jan Malina, který v Kunovicích montuje letouny už 39 let.
Továrny Aircraft Industries v Kunovicích u Uherského Hradiště jakoby se dnešní krize netýkala. Na konci výrobní linky osmi letadel v různém stádiu vývoje stojí nový a nepřehlédnutelně elegantní černobílý dopravní hornoplošník. „Ten půjde do Rovníkové Guineje,“ vysvětluje jeden z pracovníků.
L 410: okřídlený náklaďák i limuzína
„Máme dvě pevné objednávky, další minimálně dva letouny chceme dodat do konce roku,“ odkládá si v horkém dni sako předseda představenstva společnosti Pavel Vach. Poté, co před rokem koupila 51% firmy ruská těžařská společnost Ural Mining and Metallurgical Company si firma brousí zuby právě na ruský trh.