Neděle 16. května. Svátek má Přemysl.

V USA byly zveřejněny prodeje vozů za prosinec 2015, resp. celý loňský rok

06.01.2016 | 11:35 0 Komentářů

Prodeje nových vozů v USA dosáhly v loňském roce rekordních hodnot. Segmentu luxusních vozů kralovalo BMW. Prodeje Volkswagenu v USA za prosinec klesly méně než se čekalo, náplastí je i úspěch v Kanadě.

Prodeje nových vozů v USA dosáhly v loňském roce rekordních hodnot

V loňském roce prodali výrobci automobilů na území USA celkem 17,5 mil. automobilů, což představuje nárůst o 5,7 % oproti roku 2014. Loňský údaj rovněž pokořil historické maximum z roku 2000. Vývoj automobilových prodejů v USA za posledních 15 let mapuje graf níže. Vedle počtu prodaných aut meziročně navíc vzrostla také průměrná cena jednoho prodaného vozu.

Dle odborníků z branže lze očekávat vysoké prodeje nových vozů i v roce 2016. Například šéf severoamerické divize BMW nevidí jediný důvod pro zpomalení růstu prodejů, když nadále očekává pokles cen benzínu a nízké úrokové sazby.

Podíváme-li se na prosincové prodeje, jednoznačně nejvíce vozů prodala v  na území USA automobilka General Motors (290 tis.) následovaná Toyotou (238 tis.) a Fordem (238 tis.). Detailnější pohled na prosincové prodeje nabízí infografika níže.

Segmentu luxusních vozů kralovalo BMW

Německá automobilka BMW se, navzdory 17% propadu prodejů v prosinci, udržela na pozici jedničky v prodejích luxusních automobilů za loňský rok. Prodeje prémiových vozů v USA v roce 2015 dosáhly rovněž rekordních hodnot.

BMW prodalo v USA za rok 2015 346 tis. vozů a zanechalo tak za sebou konkurenční značky Lexus, který spadá pod koncern Toyota Motor, a německý Daimler s vozy Mercedes-Benz. Lexus prodal celkem 344,6 tis. vozů, Mercedesů se v USA prodalo 343,1 tis. Celkem se v prosinci 2015 prodalo 1,64 mil. nových vozů.

Německé automobilky si na americkém trhu s luxusními vozy drží primát od roku 2011, kdy BMW ukončilo jedenáctileté panování značky Lexus. Prémiové značky, stejně tak jako celý automobilový sektor, v loňském roce profitovaly s kombinace nízkých cen pohonných hmot, levného financování a zlepšení situace na pracovním trhu.

Přestože BMW v loňském roce v USA dokázalo obhájit pozici jedničky v segmentu luxusních vozů, nakonec se rozhodně nejednalo o jednoznačnou hegemonii, jak naznačovala data z průběhu roku. V prosinci německá automobilka prodala 34,6 tis. vozů (největší zájem byl o modely M a X5) čímž poměrně výrazně zaostala za Lexusem, jehož prodeje se vyšplhaly na 41,4 tis. aut. Lexus v prosinci těžil především ze zvýšené poptávky po sportovních modelech. Daimler v posledním měsíci roku 2015 prodal 34,2 tis. vozů značky Mercedes.

Prodeje Volkswagenu v USA za prosinec klesly méně než se čekalo, náplastí je i úspěch v Kanadě

Všechny automobilky však růst prodejů reportovat nemohou. Řeč je v tomto případě o automobilce Volkswagen, na kterou americké úřady včera podaly civilní žalobu kvůli podvodům u emisních testů.

Vedle možných finančních postihů plynoucích z výše zmíněného soudního sporu se aféra „Diselgate“ promítla i do prodejů německé automobilky. Ty již v listopadu zaznamenaly meziroční pokles prodaných vozů na území USA o 26 %. Prosincové údaje však německé automobilce ukázaly světlo na konci tunelu. Zatímco výzkumná společnost TrueCar očekávala prosincový propad prodejů Volkswagenu o 20 % y-y, skutečná data o prodejích ukazují, že automobilka v prosinci 2015 prodala v USA 31 tis. vozů. To představuje „pouze“ 9,1 % pokles oproti stejnému období před rokem.

Automobilka sice po propuknutí aféry v USA přestala prodávat modely s dieselovými motory, auta s benzínovými motory se však prodávají poměrně dobře. Lví podíl na tom jistě mají především výrazné slevy, které Volkswagen momentálně v USA svým zákazníkům nabízí (za podporu akčních nabídek společnost v prosinci utratila o 31 % více než za stejné období před rokem). Atraktivní cena tak častokrát u spotřebitelů převáží nad pošramocenou pověstí společnosti.

Pozitivní zprávou jsou pro Volkswagen také prodeje vozů v Kanadě, které v prosinci 2015 vzrostly o 3 % na historicky rekordní hodnotu 4,5 tis. vozů. Za celý rok 2015 automobilka v Kanadě prodala 70,3 tis. vozů, což je o 7 % více než před rokem. Nutno však dodat, že objem kanadských prodejů je pro hospodaření německé automobilky nepříliš významný.

Zdroj: Bloomberg, The Wall Street Journal, MarketWatch

Tomáš Spousta
Fio banka, a.s.

Zdroj: Fio banka

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.